עבודה סופית בקורס סטיה חברתית, ציון92 העבודה כוללת ניתוח לפי תיאוריות מדעיות

תקציר העבודה

                                                      עבודה מסכמת:
נורמה ,מוסר וסטייה חברתית.                                                     נרומה , מוסר וסטייה חברתית פברואר 2014
מבוא
 הדמות שאותה בחרתי להציג כסוטה מנורמה חברתית היא דמותו של ח'אלד , שהופיעה בסרט קצר דוקומנטרי שמדבר על תופעת "נישואי לחימה" בערבית جهاد النكاح   , מדובר בגבר בשנות השלושים לחייו , רווק ובן של משפחה מסורתית דתית, ח'אלד הוא תושב העיר חמץ שבסוריה ולוחם בגדוד "סייף אלדין " ח'אלד מציג את עצמו כאדם דתי מסורתי והוא לוחם כנגד משטרו של האסד , לח'אלד יש אמונות וערכים שאינם תואמים את הנורמות החברתיות הן של החברה הערבית הסורית והן של האסלאמית כאשר הערכים בחברה הערבית מונעים באופן מוחלט קיום יחסי מין בין גבר ואישה שאינם נישואים.            מדוע בחרתי בדמות ?
בחרתי לנתח את דמותו של ח'אלד ולהציג אותו כסוטה מנורמה חברתית מהסיבה שמדובר בגבר ערבי מוסלמי , אשר ידוע כי החברה הערבית הנה חברה מסורתית ,שנושא המיניות בה טעון ורגיש , התבוננות בדמות: האדם עצמו
1 .ח'אלד לא רואה בעצמו כסוטה מהנורמה
2 . לא , מאחר והוא לא מגדיר את הניצול המיני שאותו הוא  מבצע כסטייה מנורמה אלא הנורמה בעצמה, האם ניתן לשנות אותו בהקשר זה?
3. ח'אלד אינו תופס את עצמו כסוטה מאף נורמה ,לכן הוא לא רואה לנכון לשנות את התנהגותו אלא ההפך , יש לשנות את תפיסתם של אנשים שלא תומכים בזה , כמו כן ח'אלד רואה בעצמו כאיש חדשנות , הוא מייצר נורמה חדשה שגברים ונשים צריכים לציית לה.
אנשים המשתייכים לאותה קבוצה חברתית
1 .לשאלה זו בחרתי להתייחס לגברים מוסלמים סורים שגם הם מתנגדי המשטר של אסד ולוחמים , הם חולקים אותו מכנה משותף , מגדר דת ועמדות פוליטיות ,אך בשונה מח'אלד הם רואים את נישואי הג'יהאד כסטייה חמורה , עובד סוציאלי
1 . כן , מאחר ומדובר בסטייה שפוגעת בו ובאחרים , מדובר בנישואי כפייה וניצול אם בכלל , הקורבן אנשים המשתייכים לאותה קבוצה חברתית בחרתי להשתמש בתיאוריה הפוזיטיביסטית , תיאורית האנומיה של מרטון , מרטון (1971) , הקבוצה החברתית בעלת אותו מכנה משותף עם חאלד הסבירה את סטייתו כנובעת מהתרוממות  עובד סוציאלי התיאוריה  שלדעתי מתאימה לתפיסתו של העובד סוציאלי את הסטייה של ח'אלד ,הראשונה היא תיאוריית האנומיה לפי הגותו של דורקהיים , דורקהיים (1897) , סיכום בעבודה זו התבוננתי בדמותו של ח'אלד מפרספקטיבות שונות , הסברתי את הסטייה לפי תיאוריות שונות שלמדנו במשך הקורס , שילוב התיאוריות נתן לי כלי להתבונן בסטייה באופן סובייקטיבי , ולבחון את תפיסתי לסטייה גם בחיי היומיום .
מקורות גוד, אריק, (2001) על הסטייה; הסוציולוגיה של שימוש בסמים, מיניות חריגה, עבריינות, מחלות נפש ועוד. תל-אביב, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה.
דורקהיים, אמיל (2002). "התאבדות כתופעה חברתית" בתוך: התאבדות.
תל אביב: נמרוד. עמ'. 165-180.
מרטון, ר. (1981). התאוריה החברתית ומבנה. תל אביב, ישראל: יחדיו.