הקולוניאליזם האירופי: רעיון, יישום 10925

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 91
שנת הגשה 2014
מספר מילים 1421

תקציר העבודה

תשובה לשאלה 1
הציגו את עמדותיהם של אלבר קאמי וז'אן-פול סארטר ביחס לאלימות המאבק הדה- קולוניאלי באלג'יריה, כפי שהן מובאות במאמר של John Cesson . נסו להעריך: האם ייתכנו מאבקי שחרור לא-אלימים? נמקו.
במאמר של John Cesson מוצגות עמדותיהם של אינטלקטואלים צרפתיים הקושרים בין קולוניאליזם לאלימות, מצד אחד אלבר קאמי ומצד שני ז'אן-פול סארטר.
Cesson מציין כי הצגת דעותיהם בנוגע לקשר בין קולוניאליזם ואלימות באלג'יריה החלו עם פרסומים כי השלטון הצרפתי מענה את אנשי המחתרת האלג'ירית (FLN) שנתפסו על ידי השלטון במקביל לתהודת פשעי הנאציזם.
שני האינטלקטואלים התנגדו לעינויים אך דעותיהם לגביי האלימות הייתה שונה, קאמי דן בשלטון הצרפתי באלג'יריה וטען כי הוא יכול להימשך ללא אלימות על ידי הסדרים שיובילו לדמוקרטיה ותירבות, סארטר לעומתו דן באופן רחב יותר בקולוניאליזם וטען כי הוא יכול להסתיים רק בדרכים אלימות.
עמדתו של ז'אן-פול סארטר:
דעותיו של סארטר לגביי אלימות וקולוניאליזם היו חד משמעויות וברורות,לפי דעתו, הקולוניאליזם במהותו –
תשובה לשאלה 2
כיצד השפיעה מלחמת העולם השנייה על תהליך הדה-קולוניזציה? התייחסו הן לתמורות שחלו במהלכה והן לתמורות שחלו לאחריה. חוו דעתכם: האם תהליך הדה-קולוניזציה מהווה את סופו של הקולוניאליזם? הציגו שלושה טיעונים לפחות לחיוב ושלושה טיעונים לפחות לשלילה.
דה-קולוניזציה הוא מונח המתאר את התהליכים שהביאו להתפרקותן של האימפריות הקולוניאליות והעברת השליטה הפוליטית לשלטון מקומי. תהליך זה החל בסיום מלחמת העולם השנייה ונמשך עד שנות השישים של המאה העשרים, חוקרים רבים טוענים כי למרות תהליך ההיפרדות הפוליטי, הקולוניאליזם לא נמחק אלא רק שינה את צורתו בייחוד בתחום הכלכלי, קולוניאליזם מסוג זה קרוי: ניאו-קולוניאליזם.
ההתנגדות לקולוניאליזם הייתה החל מראשיתו –  עמים שנכבשו על ידי המעצמות הקולוניאליות ביקשו להשיג אוטונומיה או עצמאות, לא תמיד בעלת צביון פוליטי.