בקורס בימי שואה ופקודה.ציון 93

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 2466
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ממ"ן 13
שאלה 1:
א.על פי הגדרתו של פרופ' באואר את המונח "ג'נוסייד" נוכל להחיל על המקרים של הצוענים והסלאבים תחת המדיניות הנאצית, על פי הגדרה זו "ג'נוסייד" הינו השמדה סלקטיבית של עם או חלק מעם, כגון השכבות האינטלקטואליות ושכבות המנהיגות הפוליטית, או תהליך השמדה על ידי ניתוק העם מתרבותו ובכך לאבד את זהותו עד שיחלוף מהעולם (כפי שרצו לעשות עם המיעוטים האתניים בפולין).  לעומת זאת את ההגדרה "שואה" יש לשמור למקרה היחידני של השמדת העם היהודי על ידי הנאצים, "שואה" הינה רצח עם במובן הטוטאלי ביותר הניתן להעלות על הדעת, אין כאן ניסיון לקעקע זהות של עם או להשמיד שכבות מסוימות אשר מובילות אותו, אלא רצון להשמיד פיסית כל זכר לעם היהודי. הנאצים לא החשיבו את היהודים כעם אלא כתת אדם ושליחי השטן אשר כל עניינם השמדת הגזעים ה"נבחרים", על כן הם אינם נחשבים כלל כעם ואין לבצע נגדו שום צעדים אחרים מלבד השמדה טוטאלית.
ב.כהקדמה להשוואה בין שלוש הקבוצות נביא תחילה את עיקרי האידאולוגיה הנאצית לגבי ההיררכיה של הגזעים, היא זו שקבעה את חוקי העל שעל פיהן המדיניות הנאצית התייחסה לכול קבוצה ולאופן הטיפול בה.
בראש כל העמים ניצב לו הגזע הארי, שמתוכו הקבוצה הרמה ביותר הינה קבוצת העמים הנורדיים …
שאלה 2:
הרעיון של רצח היהודים היה טמון כבר מראשית המחשבה כי היהודי אינו חלק מהתרבות האנושית, עצם שיוכו של היהודי במסגרת "מלחמת הקיום" העולמית כגורם המחריב, המרקיב שאין כל מניעה כי אם "לסלקו" ממסגרת האנושות. היהדות נתפשה לא כחלק ממלחמת הגזעים אלא כ"אנטי גזע", היהודי הינו טפיל אשר כל הצלחתו על גבו של העם ה"מארח" אותו. מסורת זו נקלטה היטב במסגרת עולם הערכים הנאצי ויהודי נחשב כחיידק, טפיל שיש להיפטר ממנו בכול דרך שהיא. אמנם המילה רצח לא נאמרה באופן מפורש אבל במסגרת "ארגז הכלים" לטיפול בחיידק היהודי רצח עם היה כלי לגיטימי. השאלה הייתה מתי נלקח הכלי הזה והוחלט לממשו בפועל.
בנאומו של היטלר ביום העלייה לשלטון אמר כי כל מלחמה עולמית תביא על היהודים את השמדתם. רמז –