עבודה על השפעת תרבות הצריכה על משפחות עניות בישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 5041
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

החוג הרב תחומי הפקולטה למדעי הרוח השפעת תרבות הצריכה על משפחות עניות בישראל עבודת סמינריון במסגרת הקורס אתגרי כלכלה וחברה במאה ה-21 / סוגיות נבחרות בכלכלה אינטגראלית – מנהיגות דצמבר, 2015
תוכן עניינים
מבוא                                                                                                                 3
הקדמה                                                                                                             3
ההיסטוריה הכלכלית של מדינת ישראל                                                              4          תופעת העוני                                                                                                      6
הגדרת עוני.                                                                                           6
מדידת עוני.                                                                                           7
עוני בישראל                                                                                                     7
העני ב"אחר" בחברה הישראלית.                                                           8
משפחות עניות בישראל.                                                                         9
תרבות הצריכה בישראל                                                                                     9
תרבות צריכה, עוני והקשר ביניהם                                                                      10 תיאורי מקרה – שני נערים עניים                                                                        12
סיכום                                                                                                               13
מקורות                                                                                                             15
מבוא                                                                                                                                         עבודה זו תעסוק בהשפעת תרבות הצריכה על משפחות עניות בישראל. אנסה על ידי אינטגרציה בין חומר תיאורטי לבין ניסיון מהחיים לענות על השאלה "האם תרבות הצריכה משפיעה על קבלת החלטות כלכליות במשפחות עניות כישראל?" ואם כן, האם היא משפיעה בצורה חיובית או שלילית?. כלומר, מטרת העבודה היא לחקור האם תרבות הצריכה בישראל משפיעה על משפחות עניות ומצבן הכלכלי לטובה או לרעה. השערת המחקר היא שתרבות הצריכה משפיעה על מצבן הכלכלי של משפחות עניות בישראל לרעה.
            עבודה זו תיפתח בסקירת ההיסטוריה הכלכלית של מדינת ישראל וזאת מתוך האמונה כי הבנת ההיסטוריה תוביל להבנת התהליכים הכלכלים המתקיימים כיום. בחלקה השני של העבודה אעסוק בנושא העוני – הגדרות, דרכי מדידה, השפעות העוני על פרטים, משפחות והחברה הייחודיות של משפחות עניות בישראל לעומת שאר העולם. חלקה השלישי של העבודה יתמקד בתרבות הצריכה – הגדרתה, מאפייניה ומה היא מסמלת. בהמשך אדון על תרבות הצריכה, עוני והקשר ביניהם מתוך ניסיון לענות על שאלת המחקר אותה הצגתי מקודם. לבסוף אציג שני תיאורי מקרה של נערים החיים בעוני ואתייחס אליהם בהקשר לשאלת המחקר והנושא המדובר.  הקדמה             כפי שציינתי במבוא, הנושא של עבודה זו הוא השפעת תרבות הצריכה על משפחות עניות בישראל, או באופן יותר ממוקד – האם תרבות הצריכה בישראל משפיעה על משפחות עניות לטובה או לרעה?. הנושא המדובר מעניין אותי ובחרתי לחקור אותו משום שבשנים האחרונות אני עובד עם ובחברת בני נוער, בעיקר נוער בסיכון הסובל בין היתר מעוני ושמתי לב במהלך עבודתי, שהמוצרים אותם הילדים רוכשים אינם תואמים למצבם הכלכלי ולמצבה הכלכלי של משפחתם.              מכיוון שהנושא הכלכלי הוא נושא רגיש אצל מרבית הנערים, חששתי לשאול אותם לגביו אך כשהתחזק הקשר וגבר זמן השהות שלי עם הנערים החלו דיונים על הנושא. במהלך הדיונים הללו הם העלו דברים רבים שגרמו לי להבין שלעיתים, קניית המותגים היא הדבר הכי חשוב ומרכזי בחייהם כי זה מה שמעניק להם את הרגשת החשיבות, השווי. מכיוון שהם חשים ביום יום שלהם שהם לא כל כך שווים והם לא מגיעים ממשפחה ממעמד גבוה, עצם היכולת לרכוש את הבגדים שמחברים אותם למעמד ה"עליון" משפרת את מצב רוחם.
            תופעה זו לעיתים הופכת לחמורה ומוגזמת כשהנערים אינם  מוכנים ללבוש בגד שהוא אינו ממותג. לדוגמא, אחד הנערים היה מבית עם קשיים כלכליים ולא היה לו תיק לבית הספר, לאחר שניתן לו תיק במתנה הוא סירב ללכת איתו לבית הספר כי התיק לא היה ממותג. הילד העדיף ללכת ללא תיק, ללא ציוד, להיענש בבית הספר ולא ללמוד מאשר להגיע עם תיק "פשוט".             בנוסף, מכיוון שהילדים הללו באים מבתים של קשים כלכליים, הם לרוב נאלצים לעבוד על מנת לממן את רכישת הבגדים. בהתחלה התלבטתי מהיכן זה נובע, אולי סוג של התמכרות למותגים אבל בהמשך הבנתי שתרבות הצריכה בישראל עלולה ויכולה גם להשפיע על כך. הגעתי למסקנה הזו כתוצאה מכך ששמתי לב שלמשל כשהאמהות של הילדים היו מגיעות לבקר, היו באות בלבוש מתוקתק, שער מסודר וציפורניים מושקעות והבנתי שהרצון של המשפחה, למרות הקושי הכלכלי, לפעול לפי תרבות הצריכה ולפי צו האופנה יכול לנבוע מהרצון של ההורים והמשפחה להיות "נורמליים" – אולי לא יהיה להם את הרכוש שיש לאחרים כמו בית, רכש יקר או מותרות מוגזמות אך כן יכולה להיות להם את תחושת השווי העצמי והתחושה שהם, אפילו במעט, כן דומים לאחרים – על ידי כך שיהיו מטופחות, שירכשו אייפון, מותגים ועוד.             לסיכום, מטרת עבודה זו היא לדון על ולחקור את המפגש בין תרבות הצריכה לבין משפחות בעלות קשיים כלכליים. מה גורם להן כן לצרוך מוצרים יקרים מאוד שהם מעל ליכולתם הכלכלית, מה כן גורם להם לפעול על פי תרבות הצריכה, למרות שהם אינם יכולים לעמוד בכך כלכלית.