סמינריון בקורס שינה והפרעות שינה בילדות בהנחיית גבי צור-על הקשר בין סדר הלידה, לבין חרדה ואיכות שינה וההבדלים בקשר זה בין גברים לנשים..

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 91
שנת הגשה 2015
מספר מילים 8200
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

המחלקה לפסיכולוגיה שינה והפרעות שינה בילדות על הקשר בין סדר הלידה, לבין חרדה ואיכות שינה וההבדלים בקשר זה בין גברים לנשים.
תוכן עניינים
תקציר. 3
מבוא. 4
שיטה. 10 תוצאות. 12
דיון 18
ביבליוגרפיה. 21
נספח 1- שאלון להערכת שינה (MSQ).. 24
נספח 2- שאלון דמוגרפי. 26
נספח 3- שאלון חרדה תכונתית (STAI). 27
נספח 4- פנייה לנבדק. 29
נספח 5- אישור ועדת האתיקה. 30 נספח 6- טופס הצהרת מקוריות. 31
נספח 7- תוצאות ב-SPSS. 32
תקציר לחץ וחרדה משפיעים על איכות השינה שלנו בדרכים רבות. המחקר הנוכחי בחן את הקשר בין סדר הלידה- האם יש חשיבות להיוולד ראשון במשפחה, לבין חרדה ואיכות שינה וההבדלים בקשר זה בין גברים לנשים. ממחקרים קודמים עולה כי קיים קשר בין איכות שינה ירודה לבין רמת חרדה גבוהה. כמו כן, נשים חרדות יותר מגברים ואיכות השינה שלהן פחות טובה. על בסיס הממצאים הללו עלתה השאלה- האם יש חשיבות לסדר הלידה במשפחה בהשפעה על חרדה ואיכות שינה? האם ההבדלים בין המינים באיכות שינה וחרדה משמעותיים בסדר הלידה? הנחת המחקר היא שאחים בכורים חווים פחות חרדה ולחץ וכתוצאה מכך, איכות השינה שלהם היא טובה יותר. במחקר השתתפו 98 נבדקים בוגרים, 45 גברים ו-53 נשים בגילאי 18-56 אשר השיבו באינטרנט על מס' שאלונים שכללו את שאלון MSQ לבדיקת איכות שינה, שאלון חרדה תכונתית STAI וכן שאלון דמוגרפי. מן הממצאים עולה כי קיים קשר ליניארי מובהק בין איכות השינה לחרדה תכונתית. כמו כן, נמצא הבדל מובהק בקירוב בין בכורים ללא בכורים ברמת החרדה, כך שרמת החרדה של הלא בכורים גבוהה יותר מהבכורים וההבדל אף גדול יותר כאשר מדובר בנשים לא בכורות. מסקנה: ככל שרמת החרדה גבוהה יותר כך איכות השינה ירודה יותר. ברם, לא נמצא כי הבדלים בסדר הלידה או במין משפיעים על איכות השינה. בפרק הדיון נדונים הסברים אפשריים לתוצאות וכמו כן, הוצע מחקר עתידי והשלכות אפשריות של המחקר.