האם יעילות אישית, האמונה של אדם במסוגלותו וברמת ביצועיו, משחקת תפקיד מכריע באומדן המוטיבציה האישית?

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 3552

תקציר העבודה

ביה"ס  לניהול המחלקה לניהול                 מוטיבציה עבודה מסכמת במסגרת הקורס- יסודות ההתנהגות הארגונית מיקרו תאריך: 9.1.2011
מגישות תוכן עניינים
חלק א: סיכום מאמרים
1 .                   מאמר 1: 3
1 .1.                    הבסיס התיאורטי 3
1 .2.                    שאלת המחקר וההשערות הנגזרות ממנה. 4
1 .3.                    תיאור קצר של פרק השיטה. 4
1 .4.                    ממצאי המחקר המרכזיים. 5
1 .5.                  מגבלות וביקורות על המחקר והמלצות למחקרי המשך. 5
1 .6.                    המלצות למנהלים בארגונים- על פי המאמר. 6
2 .                 מאמר 2: 7
2 .1.                    הבסיס התיאורטי למחקר. 7
2 .2.                    שאלת המחקר והשערות הנגזרות ממנה. 7
2 .3.                    תיאור קצר של פרק השיטה. 8
2 .4.                   ממצאי המחקר המרכזיים. 9
2 .5.                    ביקורות ומחקרי המשך. 9
2 .6.                    המלצות יישומיות למנהלים בארגונים. 10 חלק ב: דיון והשוואה
3 .                    דיון- 11                                                                                                                  3.1.                    השוואה בין שני המאמרים. 11
3 .2.                קישור בין התיאוריות בקורס למאמרים שהוצגו 13
3 .2.1.             מאמר ראשון 13
3 .2.2.             מאמר שני 13
חלק ג:
ביבליוגרפיה –13
נספחים לעבודה- מאמר ראשון מאמר שני חלק א: סיכום מאמרים
1 .       מאמר 1:
The role of self-efficacy, goal, and affect in dynamic motivational self-regulation מחברים: Seo, Myeong-gu; Ilies, Remus כתב עת: Organizational Behavior and Human Decision Processes שנה:2009
1 .1.    הבסיס התיאורטי הנחת השערות המחקר מתבססת על תיאוריית הויסות העצמי והמסוגלות העצמית של בנדורה. על פי בנדורה, לכולנו יש ציפיות באשר לתוצאות האפשריות של התנהגותנו, וזאת על סמך התנהגותנו בעבר או על סמך התנהגות וביצועים של אחרים הדומים לנו. המשמעות היא כי יש לאדם אפשרות לווסת את ההשפעה ואת הכיוון של ההתנהגות.
המונח המדעי המקובל לכך הוא "וויסות עצמי" ופירושו- יכולתו של האדם ללמוד מההדדיות שלו עם הסביבה, וגם היכולת של האדם לחזק את עצמו ולכוון את ההתנהגות שלו על-פי המטרות שהציב לעצמו. גורם חשוב ומשפיע על התנהגות האדם הוא תחושת המסוגלות העצמי שלו, כלומר האמונה של הפרט ביכולתו להתמודד עם המטלה.
ויסות עצמי על פי בנדורה:
הוויסות העצמי הוא עוד הוכחה לכך כי ההתנהגות נקבעת לא רק על-ידי הסביבה, אלא גם על-ידי האדם עצמו  .בתהליך הוויסות העצמי האדם מבצע שיפוט של התנהגותו .
שיפוט זה מכיל השוואות לסביבה, ומכאן שהתנהגות האדם מושפעת מן הסביבה. במקביל, האדם מבצע שיפוט של התנהגותו גם ביחס לרמת השאיפה שלו וביחס לביצועיו בעבר.
התוצאות של ההשוואות האלה ישפיעו על רגשותיו (סיפוק או אכזבה), ויכוונו את התנהגותו בעתיד.
מסוגלות עצמית על פי בנדורה:
עוסקת בידיעה של האדם ובאמונה שלו כי הוא אכן מוכן לבצע מטלות מסוימות. האמונה של האדם ביכולת שלו להתמודד בהצלחה עם מטלה מסוימת, מגבירה את הנטייה שלו להשקיע מאמצים בביצוע המשימה. אם כך מסוגלות עצמית גבוהה גורמת השקעת מאמצים גבוהה לשם השגת המטרות.
ולחילופין, מסוגלות עצמית נמוכה מנמיכה את המוטיבציה וגורמת למחשבות על כישלון.
ישנם ארבעה מקורות האחראיים לתחושת המסוגלות העצמית של האדם ולכל אחד מהם השפעה שונה על המסוגלות העצמית שלו: התנסות בהשלמת משימות, צפייה בהתנהגות אחרים, שכנוע מילולי ועוררות רגשית.

1 .2.    שאלת המחקר וההשערות הנגזרות ממנה במחקר בדקו את הקשר בין יעילות (מסוגלות אישית) לבין רמת הביצועים. שאלת המחקר: האם יעילות אישית, האמונה של אדם במסוגלותו וברמת ביצועיו, משחקת תפקיד מכריע באומדן המוטיבציה האישית?.
למעשה בחנו את תוצאות המוטיבציה האישית, כיצד אנשים קובעים ומשפרים את מכלול המטרות העומדות בפניהם ושואפים להישגיות, מהו משקל אמונתם ביכולתם ואיך אמונה זו משפיעה על התהליך.
השערות המחקר:
1.       עוררת חיובית מיוחסת באופן חיובי לביצועים, ליעילות אישית ולגובה המטרה.
2.       עוררות שלילית מיוחסת באופן שלילי לביצועים, ליעילות אישית ולגובה המטרה.
1 .3.    תיאור קצר של פרק השיטה
1 .3.1.  נבדקים: 118 משקיעים פרטיים משישה מועדוני השקעות שממוקמים בצפון מזרח ארה"ב. מדד הגילאים שלהם נע בין 18-74 וכמקובל במועדוני השקעות, הרוב היו גברים (80%) התנסותם הממוצעת בהשקעות הייתה כ-4.3 שנים. מתוך 118 המשקיעים שגויסו 108 סיימו את הסימולציה (91.5%).
1.3.2.  כלים: ארבעה שאלונים שבהם סקאלה של 1-5 למדד הנתונים: 1-אין סיכוי בכלל, 2- סיכוי קלוש, 3- סיכויים של 50-50, 4- סיכוי טוב ו5- בטוח לגמרי.
1.3.3.  הליך: כדי לבחון את ההיפותזות בסביבת עבודה דינמית, מציאותית ומורכבת, פיתח אחד החוקרים סימולציית השקעת מניות באינטרנט ל20 ימי עסקים( 4 שבועות). המשתתפים קיבלו סכום פיקטיבי של
1 0,000$. במהלך הסימולציה, הורשו המשתתפים להשקיע את כל הסכום או חלק ממנו באחת מ-12 חברות אנונימיות הנסחרות בבורסה. פעם ביום במשך תקופת הסימולציה, נכנסו המשתתפים לאתר ההשקעות, צפו בתנועות השוק שהתעדכנו פעם ביום, השקיעו וסחרו במניות.
רגע לפני ביצוע בחירת ההשקעה ליום כלשהו, דיווחו המשתתפים על מידת הרגישות שלהם וכן על אמונתם ביעילות-אישית בנוגע לביצועיי ההשקעה, וכן אמדו את היעד שלהם בסימולציה. כדי לעשות את הביצועים בסימולציה ליותר אישיים, רלוונטיים, ומוטיבציוניים למשתתפים הם תוגמלו בסוף הסימולציה. התגמול היווה פונקציה של ביצועים בהתייחס לשוק המניות, ונע בין
1 00$-1000$.