פסיכולוגיה התפתחותית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1224

תקציר העבודה

ציון: 95
בס"ד ממן
1 2  
1 .א היקשרות בטוחה– זוהי היקשרות ממשית ומציאותית הנוצרת בין האמא לתינוק, כאשר האמא הינה רגישה ,אכפתית ,ערנית, מבינה את רצונו של התינוק ומעניקה טיפול טוב ומסור לתינוק גם שהוא רגוע ושליו ובעיקר בשעה שהתינוק מראה איתותים של מצוקה ,הוא חש ביטחון כי הוא יודע שברגעי משבר יהיה לו מענה אצל האמא. כמו כן ,היקשרות בטוחה מהווה אפשרות לתינוק לצאת לחקירה "מצב זר" זהו ניסוי שנערך ע"מ לבדוק תגובותיהם של תינוקות שונים מרגע שאמם עוזבת והם נשארים עם אדם זר שאינם מכירים ועד שאמם חוזרת. ניתן לבחון באמצעות מצב זה את תגובתו של התינוק למצוקה-אם בכלל קיימת מצוקה, אם הוא דורש את חזרת אמו ואיך הוא פועל לשם כך שאמו תחזור .כמו כן, התגובה של התינוקות מסמלת הרבה פעמיים את סוג ההיקשרות אשר הוא חוו עם אמו. כשאר הילד חווה היקשרות בטוחה תגובתו במצב הזר תהיה :
תינוק ואמא נמצאים בתוך חדר משחקים- הילד מרגיש בטוח ליד אמו ולכן יוצא לחקור את סביבתו ומשתף את הורה במשחק.
האדם הזר נכנס לחדר והאמא עדיין נמצאת-אין בהלה גדולה כיוון שהילד ליד אמו ומרגיש בטוח האמא יוצאת והתינוק והזר נשארים ביחד לבד- התינוק יחפש אחר האם ויחוש מצוקה איחוד של האמא והתינוק –התינוק יירגע יחסית מהר ויראה מצב של "קידום פנים" יושיט ידיים לעבר האם , יחייך , ישמיע קולות מתלהבים וכו. ב.
השיר שבהקלטה מתאר קשר שבו צד אחד אומר לצד השני שהוא יהיה שם תמיד בשבילו , וברגע שהוא יצטרך הוא מיד יקלוט זאת –גם אם רק יגיד את שמו .אך השיר לא באמת תואם את המציאות. השיר מוזכר בקשר לנושא "מעגלי התאמה ושיבוש "-נושא זה מציג שגם בהיקשרות בטוחה בין ההורה לילד קיימים שיבושים רבים (כ70% מהזמן האמא אינה קולטת את רצונו של התינוק ) אך התיקון של השיבוש בהיקשרות בטוחה ייעשה במהירות לעומת ,ההיקשרות החרדה שבה ייקח זמן למטפל לתקן ולעלות על השיבוש, אם בכלל יצליח לעשות זאת. עם זאת, שיבושים אילו שקורים חשובים להתפתחות הקוגניטיבית והרגשית של התינוק ,כשאר האמא לא קולטת את איתותיו של התינוק הוא לומד להעסיק את עצמו, שולח ידיים, חוקר, לומד לסדר את הבעיה בעצמו, או דרך שבה יכול להירגע לבד.