סמינר איכותני בנושא סיפורי ילדות והתפתחות קריירה של מורים בישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 19991
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית המוגשת בנושא:
סיפורי ילדות והתפתחות קריירה של מורים בישראל שם הקורס: מחקר נרטיבי התפתחות וזהות מקצועית בשירותי אנוש ·         תוכן עניינים

1 .       מבוא -.1
2 .סקירת ספרות
2 .1   פרספקטיבת ההתפתחות לאורך החיים והקשר שלה להתפתחות ריירה/תעסוקתי…2
2 .2.תיאורית קריירה והתפתחות הילד –4
2 .3.הדרכים בהם ילדים לומדים אודות עולם העבודה -6
2 .4מה ילדים לומדים על עולם העבודה –9
2 .5.התפתחות מקצועית של מורים 10
2 .6.עקרונות המחקר הנרטיבי והקשר שלו להתפתחות מקצועית של מורים ..11
3 . שיטת המחקר 14
4 .
ממצאים -…17
5.דיון .24
6 .סיכום –..27
ביבליוגרפיה -.29
נספחים –…31
תקציר מחקר זה עסק בבחינת סיפורי התפתחות הבחירה התעסוקתית של מורים מתוך מטרה להתחקות אחר שורשי השפעות הילדות על הבחירה בהוראה. לצורך זה באמצעות שיטת המחקר הנרטיבית נערכו ראיונות דו-שלביים עם חמישה מורים (ארבע נשים וגבר). ניתוח הנתונים הנרטיבי נערך מתוך שימוש בששת מנגנוני הברירה לפי ספקטור-מרזל (2008) וכן אותרו מספר תמות מרכזיות מתוך מערך השאלות הספציפיות שנשאל כול מרואיין. הממצאים של הניתוח הנרטיבי העלו את עקבות הילדות בכול אחת מהבחירות, והיה ניתן להתחקות על רגע הבחירה וסוג ההשפעה של הילדות החל מבחירה מוקדמת מאוד, בחירה שהבשילה בהדרגה, בחירה מוקדמת שהצריכה הבשלה אישיותית ובטחון עצמי ותחביב שהפך למקצוע. כמו כן, במסגרת התמות המרכזיות נמצאה השפעה של ההורים בין אם באופן ישיר או עקיף וכן גם של בני משפחה אחרים לרבות מורים כבני משפחה. נמצאה השפעה של מורים כמודלים לחיקוי  וכן גם שאצל נשים חלק משיקולי הבחירה הושפעו גם מיציבות המקצוע והנוחות שבו לאימהות. על רקע מגבלות המחקר שהם המדגם המצומצם והמוטה מגדרית ודתית, מוצעים מחקרים נוספים שיבחנו את הנושא במדגמים גדולים יותר ובגיוון מגזרי.