הפרעות קשב וריכוז ועלויות הטיפול בנירופידבק - מחקר בנושא ההיבט הכלכלי של טיפול חדש בהפרעת קשב וריכוז : נכונותם של אוכלוסיית המחקר לשאת את עלות הטיפול

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 8161
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

הפרעות קשב וריכוז ועלויות הטיפול בנירופידבק – ההיבט הכלכלי של טיפול חדש בהפרעת קשב וריכוז בשם נוירופידבק – נכונותם של אוכלוסיית המחקר לשאת את עלות הטיפול                            תוכן עניינים

1 .            תקציר. 3
2 .            מבוא. 4
3 .            סקירת ספרות. 5
4 .            מתודולוגיה ואפיון המחקר. 10 5.            ממצאים.. 12
7.            דיון ומסקנות. 19
8 .            סיכום.. 21
9.            רשימת מקורות. 24
1 0.          נספחים..
5  
1 .     תקציר עבודת מחקר זו עוסקת בסוגיה אחת מני רבות מתחום הטיפול הפרעות קשב וריכוז – ההיבט הכלכלי של הטיפול בהפרעות קשב וריכוז, כאשר ההתמקדות הנה בטיפול באמצעות נירופידבק. הפרעת קשב וריכוז הינה תופעה שכיחה הקיימת בכ- 10% מכלל ילדי בית הספר בגילאי 12 שנים. כ- 80% מתוכם ממשיכים להתמודד עם הפרעה זו גם בגיל ההתבגרות והבגרות. למחקר זה חשיבות גבוהה מאחר ונכונות להתמודד עם עלות כלכלית של טיפול בהפרעה זו עשוי לסייע בעתיד את השתלבותם של המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז בחברה ולמנוע מהם להיות נטל כלכלי על החברה כעבריינים ונרקומנים.
מטרת המחקר היא לבחון את ההיבט הכלכלי של טיפול חדש בהפרעת קשב וריכוז בשם נוירופידבק – נכונותם של אוכלוסיית המחקר לשאת את עלות הטיפול. תחילה, הוצעה סקירת ספרות הבוחנת מונחי מפתח העוסקים בנושא, כגון טיפול באמצעות נוירופידבק וכלכלת הפרעות קשב וריכוז. בפרק שלאחר מכן, הוגדרה המתודולוגיה – אוכלוסיית המחקר, שיטת המחקר והליך המחקר באמצעותם התאפשר להסיק מסקנות נכונה. לאחר סיום איסוף הנתונים, התבצע עיבוד סטטיסטי. לאחר מכן, במסגרת פרק הדיון, אנו נדון בממצאים ונסיק את מסקנותינו בהתאם. לשם בחינת מטרת המחקר, הוגדרו 4 השערות המניחות כי קיימת השפעה של משתנים סוציודמוגרפיים, כגון מגדר ורמת השכלה, על הנכונות לשאת בעלות הטיפול בהפרעות ריכוז וקשב באמצעות נירופידבק. כדי לבחון את השערות המחקר, בוצע מחקר כמותי, במסגרתו הופץ שאלון לדיווח עצמי לאוכלוסיית המחקר. במסגרת המחקר, 100 נבדקים התבקשו לענות על שאלון לדיווח עצמי שנכתב באופן ייעודי למחקר זה, כאשר פריטי השאלון בוחנים את משתני המחקר. במסגרת שיטת המחקר, השאלונים הופצו לאוכלוסיית המחקר בשיטת כדור השלג בסיוע הרשת החברתית. מממצאי המחקר עולה, כי כל השערות המחקר שהועלו לא אוששו. מדיון שערכנו בממצאי מחקרנו ניתן להסיק, כי הפרכת השערותינו הנה דבר הדורשת בחינה נוספת במחקרי המשך אשר יבחנו את הנושא לעומק באופן שיתרום לידע האקדמי. בנוסף, מומלץ לבחון השפעת ממצאים סוציודמוגרפיים נוספים על נכונותו של האדם לממן מכיסו את הטיפול בהפרעות קשב וריכוז, כגון השתייכות למגזר מיעוט.

2 .     מבוא
במסגרת עבודת מחקר זו תבחן סוגיה אחת מני רבות בתחום הפרעות קשב וריכוז – היבטים כלכליים בהתמודדות עם עלויות הטיפול באמצעות נירופידבק.
לסוגיית ההיבטים הכלכליים בהתמודדות עם עלויות הטיפול בהפרעות אלו קיימת חשיבות גבוהה. להפרעת קשב וריכוז שכיחות גבוהה באוכלוסייה.
הנתון עומד על כ- 10% מכלל ילדי בית הספר בגילאי 12 שנים. 8 מתוך 10 מתלמידים אלו ימשיכו להתמודד עם הפרעה זו גם בגיל ההתבגרות והבגרות. להפרעת ריכוז וקשב גורם סיכון להתנהגות עבריינית, מאחר והן נמצאו כגורם סיכון הגבוה ביותר להתמכרות לסמים בקרב חולים המתמודדים עמם.
מאחר ומדובר באוכלוסייה המאופיינת ברמת סיכון גבוהה, על רופאים מטפלים להיות מודעים לחסרונותיהן ויתרונותיהן של גישות טיפוליות שונות, ובפרט עם ההתמודדות עם ההיבטים הכלכליים של הטיפול, כולל התמודדות עם עלותו לצרכן.
לרוב, לאור זמינותן לרופאים, תרופות ממריצות משמשות הבחירה הראשונה של הטיפול התרופתי בבעלי הפרעות קשב וריכוז. עם זאת, מדובר בסמים ממריצים, להם נלווים תופעות לוואי פיזיות ונפשיות, כגון שימוש לרעה ותלות, ירידת בתיאבון, עצבנות ונדודי שינה, כאבי בטן וכאבי ראש. כאמור, במסגרת מחקר זה, נבחן את ההיבט הכלכלי של טיפול בהפרעת קשב וריכוז באמצעות נוירופידבק.
מטרת המחקר הנה לבחון את הקשר בין משתנים סוציודמוגרפים על הנכונות לשלם עבור הטיפול. במסגרת זו, אנו עלו 4 השערות מחקר:
א.      אנו מניחים, כי הממצאים יראו שנשים מוכנים לשלם עבור טיפול נוירופידבק יותר מגברים. ב.      ניתן לשער, כי נשאלים נשואים מוכנים לשלם עבור טיפול נוירופידבק יותר מנשאלים שאינם נשואים. ג.        בנוסף, ניתן להניח כי נשאלים דתיים מוכנים לשלם עבור טיפול נוירופידבק יותר מנשאלים שאינם דתיים. ד.      לבסוף, ימצא כי נשאלים אקדמאים מוכנים לשלם יותר עבור טיפול נוירופידבק מנשאלים שאינם אקדמאים.
הנחות אלו ייבחנו באמצעות מחקר כמותי.
לצורך בחינת ההשערות, ייאספו נתונים באמצעות שאלון לדיווח עצמי שיופץ בקרב אוכלוסיית המחקר. תחילה, אנו נסקור בפרק הבא את מונחי המחקר באמצעות הספרות המחקרית הבוחנת את הנושא.