בקורס להבין סרטים. עם הערות מנחה.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
ציון 97
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1501

תקציר העבודה

ממ"ן 13 בקורס "להבין סרטים". ניתוח סצנות מ"הסנדק" לפי סוגי סאונד- אפקטים, מוזיקה, דיאגטי/לא דיאגטי, סנכורני/לא סנכרוני ועוד. שאלה 1
·         מוסיקה דיאגטית: מוסיקה או אפקט קולי חיצוני Off Screen: סאונד שנשמע כמו תקליט תקוענכון שהופך לאון סקרין כשהוא נכנס לחדר. ·         מוסיקה אקסטרא דיאגטית: מנגינה שנשמעת לכל אורך הקטע (Soundtrack). המנגינה מתפתחת בהתאם לעלילה הדרמתית.נכון – השילוב של המוזיקה עם המתרחש תורמת להבנת דמותו של מייקל. בהתחלה המוזיקה (האקסטרא דיאגטית) איטית ונמוכה – משקפת את המתח והרצינות של מייקל, ומחזקת את המסתורין שנוצר בעקבות החדרים הריקים שמעידים שמשהו אינו כשורה. כאשר מייקל צועד במסדרון מתווספת מוזיקה דיאגטית של תקליט תקוע (או רדיו דלוק), מה שמדגיש את היעלמותם הפתאומית של האנשים ששמרו על דון, וזאת   מפני שלא הספיקו לכבות או לתקן את הבעיה. החזרה של אותו סאונד שוב ושוב יוצרת אצל הצופה תחושת מתח. כאשר מייקל מגיע להבנה שהשומרים נעלמו באופן פתאומי, המוזיקה מביעה את תחושותיו; היא מגיעה לתווים גבוהים המשקפים דרמה. כאשר המוזיקה חוזרת לתווים הנמוכים הוא מוצא את אביו שוכב בחדר- והפחד שמשהו-
שאלה 2
אפקטים קוליים: סאונד דיאגטי חיצוני. On Screen: צלילים של הזזת המיטה (חריקה, שקשוק האינפוזיה), פתיחה וסגירה של הדלת. רעש של צעדים כאשר לאנזו מופיע בפריים. Off Screen: רעש של דלת נסגרת וצעדים של מישהו לא ידוע.
העובדה שהדמויות והצופה אינם יודעים מי נכנס לבית החולים יוצר את המתח הדרמתי של הסיטואציה, ואת הלחץ  והדאגה של מייקל. נכון ברגע שנשמע צליל הדלת הנסגרת מייקל מתאמץ להכניס את אביו לחדר במהירות האפשרית. פניו משקיפות על המסדרון הריק (P.O.V) בעוד הצעדים נשמעים.
מופיעים שוטים של בית החולים הריק שהצעדים מהדהדים בתוכו. האדם המופיע-
שאלה 3
סולוצו מתחיל לדבר איטלקית עם מייקל כדי שהשוטר לא יבין את דבריהם, ובכדי ליצור פיוס דרך השפה המשותפת שהיא למעשה שפת המשפחה, השפה הרגשית הראשונית- השורשים המשותפיםיפה מאוד. לשיחה זו אין כתוביות (גם לא באנגלית), ולכן הצופה צריך להתמקד בהבעות הפנים ושפת הגוף של הדמויות על מנת  להבין על מה הם משוחחים. בדרך זו, ניתנת לצופה הזדמנות להתבונן במתחולל בתוך נפשו של מייקל (ומתחת לפני השטח)מצויין. בדיאלוג הראשון בשפה האיטלקית אפשר להבחין ברוגע שמייקל מנסה לשדר לסולוציו. הצופה יכול להתרשם מהמתח הרב בו מייקל שרוי וזאת למרות שהוא מנסה להסתיר זאת מפני הדמויות שנמצאות סביבו. בשיחה זו ידוע שהוא מתכן לרצוח את שניהם, אך לא ידוע האם התכנית תצליח או לא, והאם מייקל ישנה את דעתו בנוגע אליה.
בשיחה השנייה, לאחר שמייקל חוזר מהשירותים, הוא מתמהמה במקום להתחיל לירות. זה שלב מכריע, המשקף את המעבר החד בין נקיטה בצעד של רצח של אדם, מעשה שהוא מנוגד לכל מה שהוא האמין בו במהלך חייו, וזו תהיה נקודה של אל חזור. חוסר ההבנה של הצופה את דבריו של סולוציו-
שאלה 4
מהרגע בו מייקל צועד לכיוון השירותים מתחילים להישמע הרעשים של רכבות חולפות (Off Screen), וכאשר הוא נכנס מתווסף צליל מים זורמים. הרעשים מהירים ומתגברים עם הסיטואציה, ויוצרים תחושה של לחץ וערבוביה של מחשבותיפה. העריכה מקבילה מגבירה את המתח של הסיטואציה, בה הצופה מקווה שהתוכנית של מייקל תתנהל כשורה. מחוץ לשירותים יש שקט עם צלילי אכילה, ובתוך השירותים צלילים מהירים ו"גועשים"מצויין.  השוטר מסית את מבטו לכיוון השירותים, ולכן אפשר להבין את לחץ הזמן שמייקל נתון בו, והפחד מכך שיעלה בשוטר או בסולוציו חשד.
הלחץ של מייקל אינו נובע רק מהפחד שהתוכנית לא תתקדם כמתוכנן, אלא מעצם החרדה המתלווה לביצוע ההחלטה, שתשנה באופן רדיקלי את מהלך חייו ותתן-