עבודה מצויינת קיבלה ציון מעל 95!! הטכנולוגיה הינה אחד המאפיינים המרכזיים של עידן ה-21, במערכות החינוך בעולם ובישראל בפרט מייחסים חשיבות לטכנולוגיה ומשלבים אותה לאורך כל שנות הלימוד של

תקציר העבודה

עבודה זאת קיבלה ציון 98
החוג להוראת המדעים פדגוגיה בעידן המחשב תוכן העניינים
הקדמה      3
רציונאל הפעילות   –   4
לקחים מתוך התנסות     —   5
עיצוב בקרת המטלה   –   6
עיצוב מחדש לפעילות ממוחשבת      7
התייחסויות מההפעלה במחשב   –   8
רפלקציה אישית   9-14
רשימת מקורות      15
נספחים   —  16-19
הקדמה הטכנולוגיה הינה אחד המאפיינים המרכזיים של עידן ה-21, במערכות החינוך בעולם ובישראל בפרט מייחסים חשיבות לטכנולוגיה ומשלבים אותה לאורך כל שנות הלימוד של הילד וגם באוניברסיטאות.
כמעט כל משימה מתמטית כיתתית אפשר להמיר אותה למשימה בסביבה ממוחשבת וכיום ידוע עד כמה השימוש בכלים טכנולוגיים נחשב לכלי עזר משמעותי בהוראת המתמטיקה בארץ ובעולם.
המשימות המתמטיות ניתנות לסיווג בשלושה סוגים: משימות חקר, משימות קישור ומשימות ביסוס. משימות חקר הן בעיות מורכבות הכוללות מטלות רבות אשר עוסקות בסיטואציה מתמטית זהה או בנושא מתמטי זהה. המשימות הללו כוללות פעילויות פתוחות מרובות פתרונות, שאלות מטה-קוגניטיביות שהעיסוק בהן מחייב רפלקציה, בחינת תהליך הפתרון וכן הלאה. משימות קישור ניתנות ברצף השיעור לאחר משימות החקר, ובעצם ממשיכות אותן. המטרה של משימות אלו היא לגבש ולהגדיר מתמטית את הרעיונות המרכזיים שעלו אינטואיטיבית במהלך ההתמודדות עם משימות החקר. משימות אלו מיועדות לעבודה במליאת הכיתה (כלומר עבודה משותפת של המורה והתלמידים). הסוג השלישי, משימות ביסוס הן פעילויות תרגול שנועדו לבסס את הידע אשר נבנה במהלך ההתמודדות עם משימות החקר והקישור. בתכנון של בניית פעילות חקר ו/או משימת ביסוס ו/או משימת קישור צריך לחשוב על הסביבה הלימודית בה נמצא התלמיד, כמו כן לדאוג שהפעילות תתאים לכל הסביבות הלימודיות עם שינויים מזעריים לכל סביבה. בתכנון של הפעילות שבניינו בהתחלה לא ייחסנו חשיבות למעבר בין סביבות לימודיות, בניינו את הפעילות שתתאים לסביבה קבוצתית בכיתה רגילה. לאחר מכן התבקשנו להעביר את אותה פעילות בסביבה ממוחשבת ולאור כך ערכנו שינויים כדי שתתאים לסביבה החדשה. במבט לאחור היינו מעדיפים שבתהליך התכנון של הפעילות יהיה גמישות במעבר בין סביבות לימודיות.
הפעילות בסביבה ממוחשבת כרכה בתוכה הסתייגויות שהיו לנו ושינויים שערכנו בפעילות בהעברה חוזרת בסביבה ממחושבת. נציג להלן התייחסויות, הסתייגויות ושינויים שהיו לנו במהלך בניית והפעלת הפעילות הממוחשבת: בסביבה ממוחשבת הייתה אפשרות עבודה בקבוצות קטנות עד שלושה תלמידים וגם עבודה ביחיד.
שימוש באמצעים וכלים דינאמיים הופכים את הלמידה ללמידה אקטיבית.
לימדה על כלי טכנולוגי מעוררת את הסקרנות הטבעית ומגבירה את המוטיבציה אצל הילד לחקירת נושא מתמטי כלשהו.
תוכנות ממוחשבות מספקות מידע עדכני ומדויק בכל עת, כלומר, התוצאה היא מיידית לתלמיד כמו למשל בפעילות החקר בנושא יחס במשולשים דומים, דבר המאפשר הדגמה איכותית לסיטואציות ולעקרונות מתמטיים.
5.       הפעילות הממוחשבת חסכה זמן לעומת הפעילות הכיתתית הרגילה שהעברנו קודם, מכיוון שבעת ביצוע פעולה בתוכנת ג'וג'ברה ישירות מקבלים את הנדרש.
6.       המחשה טובה יותר מאשר לצייר על הלוח או דרך דף עבודה.
7.       נגישות וזמינות בכל מקום , היה אפשר לשמור את הקובץ ולהמשיך את הפעילות בשיעור הבא או לשתף לגורם חיצוני כיתה אחרת וזה מתבצע באופן מיידי.
8.       אווירת לימוד מהנה, כיפית, מעניינת ומאתגרת לתלמידים.
9.       בכיתה הטרוגנית, השיעור יכול להיות לפי רמתו של כל תלמיד וההתקדמות היא לפי קצב הקבוצה.
10.   השוואה מידית בין קבוצות למשל, היה אפשר להסתובב בין עמדות המחשבים ולראות את השונות והדמיון שהתקבל על ידי עמיתים אחרים וגם והשתמש בחקר שעשו והשוואת לבין קבוצות אחרות.
11.   היה ניתן להמשיך את משימת החקר על מרובעים רמה יותר מתקדמת ודרך השימוש במשימה שבנו התלמידים לגבי משולשים דומים.