הסרט 'קוראים לי סאם' - סאם כדמות בעלת מוגבלות שכלית התפתחותית וטיפול באמצעות בעלי חיים כהתערבות לבעלי מוגבלות זו

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 2656
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

הסרט 'קוראים לי סאם' סאם כדמות בעלת מוגבלות שכלית התפתחותית וטיפול באמצעות בעלי חיים כהתערבות לבעלי מוגבלות זו תוכן עניינים
חלק א – כללי
1 חלק ב – מהי מוגבלות שכלית התפתחותית
2
1 . מהי מוגבלות שכלית התפתחותית?
2

2 . שכיחות התופעה
2
3 . הגורמים למוגבלות שכלית התפתחותית
3
4 . הטיפול בבעלי פיגור שכלי
4 חלק ג – תרומת הטיפול בחיות לבעלי מוגבלות שכלית התפתחותית 5
סיכום 7
מקורות
8 חלק א – כללי בחרתי לעסוק בעבודה זו בסרט הדרמה 'קוראים לי סם' ('I Am Sam'), אותו ביים ג'סי נלסון (2001, Nellson). הסרט מציג את סאם דואסון, אשר נולד עם פיגור שכלי ומשמש כאב יחידני לילדה בת 7. רמת המשכל שלו מקבילה לילד בן 7. בתו, לוסי, נולדה לסאם מזוגיות עם הומלסית שגרה איתו עד ללידתה של לוסי.
לוסי נולדה נורמלית, אם כי לא ידוע הרקע הרפואי או הנפשי של האם והסיבה שהביאה אותה לגור ברחוב מלכתחילה. האם בחרה לנטוש את סאם והתינוקת ביום שהם השתחררו מבית החולים לאחר הלידה. בהמשך, סאם מגלה, כי האמא אמרה לו שגרה איתו רק כדי שיהיה לה מקום לישון.
למרות המוגבלות של סאם, הוא מסתגל למצב החדש ואף נעזר בחברים בעלי מוגבלויות נפשיות ושכליות גם הם, בעמיתים לעבודה ובשכנה טראנסג'נדרית הסובלת מאגרופוביה. סאם אף השתתף בקורס הדרכה הורית. עם זאת, במהלך מסיבת יום ההולדתה השביעי של לוסי, עו"סית מהרווחה החליטה להעביר את הילדה למשפחת אומנה, הליך שבעקבותיו נפתח משפט משמורת. בשלב זה, עלילת הסרט מתמקדת במאבקו המשפטי של סאם להחזיר לחזקתו את לוסי.
ריטה, עורכת דין יוקרתית הסכימה לייצג אותו במשפט ללא תשלום. במהלך המשפט, נבחנת המסוגלות ההורית של סאם לאור מוגבלויותיו וכן, מתברר, כי המשפחה האומנת פתחה בהליך אימוץ של לוסי, במקרה ובו בית המשפט יחליט כי סאם אינו אב כשיר או במידה וסאם יחליט לוותר על הזכויות ההוריות שלו. בשלב מתקדם במשפט, סאם נשבר ובמהלך עדותו מסכים עם התובע, כי מגיע ללוסי הטוב ביותר. בעקבות כך, בית המשפט החליט, כי לוסי נשארת בחזקת המשפחה האומנת עד שמצבו הסוציואקונומי של סאם ישתפר, כולל שיפור בהכנסתו ומעבר לדירה גדולה יותר, בה יהיה ללוסי חדר משלה וכן, על סאם הוטל לעבור הערכה פסיכולוגית. בעקבות החלטת השופט, סאם מתפטר מעבודתו בבית הקפה, עובר דירה קרוב למגוריה של המשפחה האומנת, מתחיל לעבוד בפיצה האט ועובד כמטפל בכלבים להשלמת הכנסה. ריטה, עורכת הדין, ממשיכה ללוות את סאם בהליך המשפטי וכן, בסופו של דבר, סאם זוכה גם לשיתוף פעולה מצד האמא האומנת, שמעבירה את הבת לחזקתו.