עבודה מסכמת בקורס ניהול התקשורת והפרסום

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1442

תקציר העבודה

                                                                                                                                       מנהל עסקים/ לימודי MBA                                                                          קורס- ניהול התקשורת והפרסום             מטלה מסכמת                                                                                                                                                                                                                          תאריך :9.10.2015
נושא 1- מיתוג , בידול ומיצוב הסבירו באמצעות מודל הערך הנכסי של המותג (המודל של Aaker – Brand Equity )  את ערכם הנכסי של שני מותגים , אחד מהם בעל ערך נכסי נמוך (מותג חלש) והשני בעל ערך נכסי גבוה (מותג חזק).
*המותג קוקה קולה המשווק ע"י החברה המרכזית למכירות והפצה הינו מותג חזק בעל ערך נכסי גבוה ,לעומת המותג הפרטי של שופרסל משקה קולה מוגז הזול ממנו בעשרות אחוזים אך נתפס כבעל ערך נכסי נמוך (מותג חלש),על אף שבמוצרים מסויימים שופרסל בקטגוריית המותג הפרטי מצליחה לתפוס נתח מסויים בשוק.
אקר מגדיר מותג כ"שם,סמל,המיועד לזהות מוצר או שרות של יצרן או של מתווך במטרה לבדל אותם מן המתחרים " . מותג כולל מרכיבים רבים נוספים אשר מטרתם לייצר שליפה מיידית ממאגר הזכרון של לקוח : צבע (אדום של קוקה קולה, כחול אדום לבן של פפסי או צהוב של פז), צורה של הבקבוק וכד'.
אקר טוען שמותג הוא נכס והמודל  שלו מציג פרמטרים למדידה של נכסיות המותג ואלו הם:
– Brand awareness  רמת ההכרות (המודעות) הנעזרת והבלתי נעזרת למותג.(קוקה קולה המשקה מס' 1 בעולם) ·          -Brand loyalty      הנאמנות למותג וההעדפה למותג על פני תחליפיו(אין קולה לא קונה פה,"המחיר לא משנה,הטעם שאני אוהב זה משנה") ·          -Perceived quality       תפישת האיכות של המותג.(קוקה קולה יותר איכותי מקולה של שופרסל – Brand associationעולמות התוכן האסוציאטיביים המחוברים למותג.(זה קוקה קולה,זה טעם החיים ,קולה שופרסל-" מה זה הדבר השני,המשקה הזה בכלל") הפרמטר הראשון לבדיקת עוצמתו של המותג הוא רמת ההיכרות הנעזרת והלא נעזרת כלפיו.
מותג חזק הוא מותג הנהנה מעמדה של Top of mind, כלומר אומר ממעמד מוביל בקטגוריה הרלוונטית במוחו של הצרכן. הפרמטר השני הוא הנאמנות למותג. לדוגמא, "קוקה קולה" הוא מותג הנהנה מרמת נאמנות גבוהה, הבאה לידי ביטוי בקהל צרכנים שלא יהיה מוכן להסתפק בתחליפים. ניתן לבדוק את עוצמת הנאמנות בסימולציה של סיטואציות רכישה "אם אין קוקה קולה בסופרמרקט, מה תקנה במקום?" התשובה הנפוצה במקרה של "קוקה קולה" תהיה "אז אני לא אקנה". הצרכן לא יגיד לעצמו אתפשר על קולה של שופרסל הוא ייסע למקום אחר לחפש ולרכוש את קוקה קולה,כי זה מה שהוא "צריך ורוצה".  שוק שבו רמת הנאמנות של הצרכן נמוכה והצרכן מחליף בו מותגים נקרא שוק של  Commodity(סחורות/מצרכים).
דהיינו, שוק שאין בו העדפות אמוציונאליות והקנייה בו