סוגיות בחינוך מיוחד (10139)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1354
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ממ"ן 12
מועד אחרון להגשה : 06.05.16
שאלה 1:
א. מוגבלות שכלית התפתחותית מבטאת את מצב תפקודו הנוכחי של האדם, שמקורו בתקופת ההתפתחות, המאופיין במגבלות במיומנויות שכליות ובמיומנויות הנדרשות להסתגלות בחברה שלו בפן התפיסתי, החברתי והמעשי.
עפ"י המדריך הדיאגנוסטי לתיאור הפרעות ומוגבלויות DSM-5
שיצא לאור בשנת 2013 ישנם שלושה קריטריונים אשר מגדירים אדם כלוקה במוגבלות זו:
1.      חסכים בתפקודים אינטלקטואלים – תפקוד זה כולל יכולת הנמקה, פתרון בעיות, תכנון, חשיבה מופשטת, שיקול דעת, למידה מהנחיה/נסיון והבנה מעשית. יכולות אלו חסרות מכיוון שלאנשים אשר לוקים במוגבלות שכלית ישנו חוסר בהבנה מילולית, נימוק תפיסתי, הגיון כמותי, חשיבה מופשטת, זיכרון ויכולת שכלית מוגבלת. לקות זו נמדדת בדרך כלל ע"י מבחני אינטליגנציה מותאמים אישית עדכניים ומותאמי תרבות.
2.      חסכים בתפקודים הסתגלותיים – תפקוד זה נוגע למידת התאמתו של האדם לסטנדרטים של הקהילה בה הוא חי (בהשוואה לאנשים באותו גיל ורקע סוציו-תרבותי דומה) בהיבטי עצמאות אישית ואחריות חברתית. התפקוד ההסתגלותי מכיל שיקול דעת בשלושה תחומים:
·         תפיסתי (אקדמי/לימודי) – יכולת זיכרון, שפה, קריאה, כתיבה, חשיבה מתמטית, פתרון בעיות, שיקול דעת בסיטואציות חדשות ולא מוכרות.
·         חברתי – מודעות למחשבות של אנשים אחרים, רגשות, אמפטיה, יכולות תקשורת בין אישיות, יכולות חברתיות.
·         מעשי – ניהול עצמי לאורח החיים, אחריות בעבודה, ניהול כספים, מוטיבציה, נסיון תרבותי.
לקות זו נמדדת באמצעות הערכה קלינית ומבחני אינטליגנציה מותאמים אישית, תרבותית ופסיכומטרית. בנוסף חשוב לקבל משוב ומידע מאנשים הקשורים ללוקה כגון הורים, מורים, מחנכים ואף מהנבחן עצמו במידת האפשר.
3.      חסכים אינטלקטואלים והסתגלותיים בשלב ההתפתחות – קריטריון זה מגדיר כי החסכים האינטלקטואלים וההסתגלותיים באים לידי ביטוי במהלך הילדות או ההתבגרות. 10/10 ב. למוגבלות שכלית התפתחותית ישנה גורמים רבים. האגודה האמריקאית לפיגור שכלי מחלקת את הסיבות לשלוש קבוצות עיקריות בהתאם להופעת האירוע/סיבה:
…, שאלה 2:
א. "סעיף זה בוטל בסוף..
ב. לתלמידים רבים עם מוגבלות שכלית פסיכו-סוציאלית יש צרכים לימודיים מורכבים ולכן מותאמת להם תוכנית לימודית אישית.
עם זאת, לא די בביצוע התאמות הללו מכיוון שיש צורך ללמד תלמידים אלו מיומנויות לחיי היום יום כך שיוכלו לחיות בעתיד חיים עצמאיים ככל שניתן. אחת התוכניות הינה תכנית "סנגור עצמי". הגישה המנחה את התוכנית היא ההנחה כי לכל אדם ישנה הזכות להיות שותף –
שאלה 3:
א. ישנם סוגים שונים של ליקויי למידה:
·         ליקויים בקריאה – דיסלקציה: ישנם ילדים המתקשים ברכישות מיומנות קריאה, אולם לא כל קושי הוא ליקוי. על פי המודל של פרית', קושי קריאה יוגדר כליקוי אם הילד מתקשה לעבור משלב קריאה אחד לשלב קריאה אחר. על פי המודל של אדמה, קושי קריאה יוגדר כליקוי אם המעבדים הפנימיים של הילד אינם עובדים באופן תקין או שאין תיאום ביניהם. הסיבות השכיחות –