סוגיות בחינוך מיוחד (10139)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 100
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1597
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 13
מועד אחרון להגשה : 20.05.16
שאלה 1
א.       גישה סאתרלנד פסיכו-אנליטית אלברט כהן מקורות ·         משפחה ·         שכונה ·         עיור ·         עימות בין חברות ·         אלה גישות בפני עצמן, לא שייכות לסתארנלד. ·         מערכת היחסים הראשונית והראשונה ·         האישיות האנטי חברתית ·         רגשי אשם ·         התמודדות עם בעיות הסתגלות וחרדה ·         אישור לתוקפנות ·         סטטוס מקור ההשפעה חברתי עצמי חברתי פעולה כיחיד/קבוצה במקומות מסוימים החברה מעודדת פעילות עבריינית. הפשעים מבוצעים באופן עצמאי לצורך קבלת תגובה נדרשת מהחברה, ולפעמים נעשים יחד עם החברה כתת-תרבות לצורך שייכות.
הפעילות העבריינית מבוצעת באופן עצמאי מתוף דחף יצרי ללא התחשבות בזולת.
הפעילות העברייני מתבצעת בקבוצות בלבד (כנופיות) לצורך קבלת סטטוס (בטחון/שותפות גורל) מתוך מחאה כלפי הנורמות והערכים של המעמד הבינוני.
ביקורת על גישתו של סאתרלנד:
הנחת היסוד עפ"י גישתו של סאתרלנד הינה שעבריינות אינה תוצאה של סטייה אישית וההבדל בין התנהגות עבריינית לבין התנהגות לא עבריינית נעוץ בתגובת החברה על התנהגות מסוימת הנרכשת דרך למידה. לכן, עבריינות אינה עוברת בתורשה, אלא נלמדת, ככל התנהגות אחרת. הביקורת על גישה זו היא כי היא מסבירה עבריינות כדרך חיים של תת תרבות שהיא רק חלק מצורות ההתנהגות העברייניות.
הגישה אינה מספקת הסבר לעבריינות שהיא דרך חיים או לחילופין עבירה חד פעמית הנובעת מתוף דחף רגעי.
ביקורת על גישה פסיכואנליטית:

ביקורת על גישתו של אלברט כהן:
הביקורת על גישה זו היא כי היא מסבירה עבריינות מסוג מסוים כמו גניבה וונדליזם, אולם מתעלמת מעברות אחרות כמו רצח. בנוסף, אין הוכחות אמפיריות שבן המעמד הנמוך בכלל מעוניין להפנים את ערכי המעמד הבינוני. 10/10 ב.     רכיבים חברתיים נוספים עפ"י גישתו של סאתרלנד:
·         משפחה: השפעת המשפחה ניכרת מבחינות רבות. היא קובעת את הרקע הכלכלי, החברתי וגם את תכונותיו התורשתיות של הפרט. ההורים במשפחה, משמשים כגורם –