פרה סמינריון- השפעת רמת ההגוונה על הצלחת התאגיד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2016
מספר מילים 3134
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

תוכן עניינים

1 . מבוא –.
2
2 . המשתנה הבלתי תלוי – רמת ההגוונה — 3-6
2.1   הצורך בהגוונת העסק – סקירה כללית והיסטורית
3
2.2   אסטרטגיית הגוונה -. 3-4
2.3   רמות ההגוונה –… 4-5
2.4   הסיכון בהגוונת יתר -.
5-6                 2.5   רמת הגוונה אופטימלית -6
2 . המשתנה התלוי –  הצלחת התאגיד 7-8
3.1  סוגי תאגידים .. 7
3.2  רווחיות כמדד להצלחת התאגיד — 7
3.3  מאפיינים חיוניים להצלחת תאגיד .. 7-8

4 . דיון בשאלת המחקר 9-10 5. סיכום ומסקנות —
11
6 . ביבליוגרפיה —
12-13

1 . מבוא
חברות רבות מרחיבות את סוגי השווקים והמוצרים שלה לענפים נוספים ואף לעיתים לענפים מתחומי פעילות שונים על מנת לפזר סיכונים. תהליך זה נקרא אסטרטגיית הגוונה.
הגוונה היא תהליך של הגדלת תמהיל הענפים והיחידות העסקיות של התאגיד כדי להגדיל את הרווחיות ולפזר את הסיכון. התיאוריה גורסת שחברה צריכה ליישם הגוונה כאשר ברשותה עודף משאבים, יכולות ויכולות ליבה בעלות שימושים מרובים וכאשר הדבר תואם את ההזדמנויות והאיומים בסביבה.
כאשר חברה מיישמת תהליך זה, היא נכנסת לענפים חדשים, השונים מהענף המקורי שבו החברה פועלת, כדי להגדיל את הרווחיות ע"י אספקת מוצרים או שירותים ללקוחות באותם ענפים. מודל רב-עסקי מבוסס על הגוונה ומיועד למצוא דרכים כדי למנף אסטרטגיות קיימות ויכולות ליבה קיימות של החברה בענפים נוספים.
בנוסף העבודה הציגה מאפיינים חשובים להצלחת התאגיד, והגדירה את רווחיות העסק כמדד מרכזי לבדיקת הצלחה של תאגיד.
כאמור, ככל שרמת ההגוונה של התאגיד גבוהה יותר, הוא חשוף לסיכונים גדולים יותר, והסיכויים להצלחתו נמוכים יותר. הנחה זו נובעת מתוך כך שהרחבת העסק דורשת השקעת כספית, וככל שרמת ההגוונה גבוהה יותר יש צורך בכמות כספים גדולה יותר. פעילות ההגוונה מתרחבת כאשר ההנהלה מאמינה כי קיים סיכוי להצליח, והיא מוכנה להשקיע תמורתו את ההשקעה הכספית הנדרשת.
אך כידוע סיכוי = סיכון, ככל ששואפים יותר כך מסתכנים יותר. חברות רבות נדרשות למימון לצורך מהלכי הגוונה וכתוצאה מכך לעיתים ממנפות עצמן באופן גבוה שעלול לגרום לקריסתן במקרה שהמהלך יכשל. שאלת המחקר: כיצד משפיעה רמת ההגוונה בינלאומית או במוצרים על הצלחת התאגיד?
משתנה תלוי – הצלחת התאגיד.
משתנה בלתי תלוי – רמת ההגוונה.
בעבודתי התמקד ואבדוק כיצד משפיעה רמת ההגוונה על הצלחת התאגיד, מה הסיכונים ומנגד מה ההזדמנויות של החברה מתהליך זה ומהי רמת ההגוונה האופטימלית לחברה.
המחקר יתבסס על סקירה ספרותית של מאמרים אקדמאים העוסקים בהשפעת רמת ההגוונה ברמת התאגיד על הצלחת התאגיד. באמצעות שימוש במאמרים אלה, אנסה לענות על שאלת המחקר.
ממצאים עיקריים עבודה זו נשענה על סקירת ספרות הכוללת מאמרים, ומחקרים אקדמיים בין השנים 2010 – 2013.