יחסו של אליעזר בן יהודה למאבק השפות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 2471
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

– עבודת סיכום הכוללת בחינת מכתב שנכתב על ידי אליעזר בן יהודה בנושא מלחמת השפות. המכתב מצורף כנספח לעבודה. העבודה קיבלה ציון של מעל ל-90

יחסו של אליעזר בן יהודה למאבק השפות למול "חברת עזרה"-  דרך בחינת מכתב גלוי לד"ר נתן פאול תוכן עניינים
1.            מבוא. 2
2 .            רקע. 3
2 .1.         חברת עזרה. 3
2 .2.         אליעזר בן יהודה. 4
2 .3.         הקמת הטכניקום, בית הספר ריאלי צמוד אליו והעצמת השפה הגרמנית כשפת ההוראה העיקרית:  4
3 .            מלחמת השפות. 5
3 .1.         מכתב גלוי של אליעזר בן יהודה. 5
4 .            תוצאות המאבק והשפעותיו 7
5.            סיכום.. 9
6 .            ביבליוגרפיה. 10
1 .      מבוא
בשנים שלפני מלחמת העולם הראשונה, בתקופת השלטון העות'מאני, הישוב היהודי היה זקוק לעזרה חיצונית על מנת לפתח את ארץ ישראל ולהפוך אותה למקום שיתאים ביום מן הימים למדינה יהודית. ההסתדרות הציונית עשתה ככל שביכולתה לגייס כספים אך הדבר היה קשה, במקום זה נכנסו חברות אירופאיות רבות שביקשו לפתח את הישוב היהודי, ואת החינוך בו בפרט. חברת עזרה הגרמנית הייתה אחת מהן.
על פניו נראה שכוונותיהם טובות והישוב שמח על העזרה הרבה, אך כאשר האינטרסים האישיים של כל אחד מהצדדים לא תואמים העזרה הופכת למכשול בעבור היישוב היהודי. בעבודה זו אבחן את המאבק על מקומה של השפה העברית במוסדות החינוך של חברה עזרה, מתוך נקודת מבטו של אליעזר בן יהודה. אעשה זאת על ידי ניתוח מכתב גלוי בו הוא פונה לנשיא חברת עזרה, ד"ר פאול נתן.
מלבד בחינת המכתב, אתן רקע קצר על האישים, חברת עזרה ואעסוק מעט במאבק ותוצאותיו. אנסה להתייחס בקצרה לשאלה מהותית בעיני- מדוע המאבק של השפה העברית כשפת הוראה פרץ דווקא למול חברת עזרה, זאת בעוד שחברות זרות נוספות הפעילו בארץ מוסדות חינוך שלימדו אף הן בשפה זרה ומולן לא התנהל מאבק שכזה.