השפעת המהפכה החוקתית על דיני העבודה בישראל

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 10152
מספר מקורות 40

תקציר העבודה

השפעת המהפכה החוקתית על דיני העבודה בישראל עבודה סמינריונית יולי
2 016
תוכן העניינים
מבוא. 3
סקירת ספרות.. 4
המהפכה החוקתית בישראל. 4
חוק יסוד: חופש העיסוק וניגוד האינטרסים בין העובד והמעביד. 6
חוק יסוד: חופש העיסוק ופתיחת עסקים בשבת.. 21
השפעת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו על דיני העבודה בישראל.
5 השפעת המהפכה החוקתית על התאגדויות עובדים. 28
דיון וסיכום. 30 ביבליוגרפיה. 32
מאמרים ומחקרים. 32
פסקי דין 33
מבוא
בשנת
1 992 חוקקו חוק יסוד: חופש העיסוק וחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, כיוזמה של ח"כ מרידור ורובינשטיין שנואשו להצליח להעביר הצעת חוק מגילת זכויות האדם, והחליטו לבנותה פרקים פרקים. שני חוקי היסוד בטאו רצון לייסד בחוק את הזכויות שלא הייתה עליהם מחלוקת בכנסת. אחרי חקיקתם של שני חוקי יסוד אלה הודיעה ועדת חוקה, חוק ומשפט, בדברי ההסבר שלה לשלוש הצעות חוקי יסוד נוספים, שמלאכת השלמת חוקי היסוד טרם הושלמה וכי עדיין לא הגיעה העת לגבש את חוקי היסוד ולהפכם לחוקה. בדברי ההסבר לשלושת חוקי יסוד אלה (לעניין חופש הביטוי וההתאגדות, לעניין זכויות במשפט, ולעניין זכויות חברתיות) הבהירה הוועדה כי "בכך מקיימת הוועדה את שהוטל עליה ב'החלטת הררי' מיום כ"ח בסיוון התש"י (13 ביוני 1950) בעניין הכנת חוקי היסוד". ובהמשך: "עם סיום הליכי החקיקה של חוקי היסוד בעניין זכויות היסוד של האדם וחוק יסוד החקיקה ניתן יהיה לאגד את חוקי היסוד לחוקת המדינה".
ראוי לציין כי חוקי יסוד מוצעים אלו טרם התקבלו.
באותה השנה הודיע הנשיא ברק שהוא רואה בשני החוקים הלכאורה "תמימים" בסיס למהפכה חוקתית בישראל.    עבודה זאת עוסקת בנושא השפעת המהפכה החוקתית על דיני העבודה בישראל ולפיכך, שאלת המחקר היא  "מהי השפעת המהפכה החוקתית על דיני העבודה בישראל? זוהי שאלה רחבה ולפיכך, תחולק לשאלות משנה כפי שיפורט בהמשך.
שיטת המחקר היא סקירה ואינטגרציה של ספרות ופסקי דין העוסקים בתחומים בהם השפיעה המהפכה החוקתית על דיני העבודה בישראל.  כדי לענות על שאלת המחקר אסקור תחילה את המהפכה החוקתית בישראל.
לאחר סקירת המהפכה החוקתית בישראל, מופיעה התייחסות למספר נושאים, המהווים שאלות משנה לשאלת המחקר הכללית:
·         חוק יסוד: חופש העיסוק וניגוד האינטרסים בין העובד והמעביד ·         חוק יסוד: חופש העיסוק ופתיחת עסקים בשבת ·         השפעת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו על דיני העבודה בישראל ·         השפעת המהפכה החוקתית על התאגדויות עובדים