מבוא לאנתרופולוגיה (10153)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 92
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1958
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ממן 14 – מבוא לאנתרופולוגיה מנחה:
ד"ר שימי פרידמן מגישה: ביטון נדין ת"ז: 301838603
תשובה לשאלה 1
א. בירד-דוד חקרה ומצאה כי 2 שבטים החיים באותו אזור אקולוגי פיתחו תרבויות מאוד שונות עקב אמונתם השונה. האחד בעל תרבות של שותפות ונתינה הדדית כי מאמין שהטבע הוא אב קדמון הנותן לכולם באופן שווה ואילו בשבט השני יש הבדלים ברכוש של המשפחות ודפוס חליפין קצר מועד דומה לכלכלת שוק מודרנית וזאת עקב האמונה שהטבע הוא אב קדמון שנותן רק למי שמגיע לפי מוסריותו.
כלכלת הניאקה:
הניאקה הם לקטים-ציידים החיים בדרום הודו. המטאפורה המכוננת של הקבוצה, שבלעדיה לא ניתן להבין את כלכלתם היא "היער [הטבע] הוא כמו הורה", הם רואים את הסביבה כמעניקה [מזון, מחסה, ביגוד וכו']. ניתן להגדיר את כלכלתם של בני הניאקה ככלכלת נתינה: הם נותנים זה לזה, מבקשים זה מזה, מצפים לקבל את אשר ביקשו, וחשים חובה לתת את אשר ביקשו מהם. ההענקות מתרחשות  באופן ספונטני וללא שיקולי תועלת או קבלת גמול בעתיד. אדם שאינו נותן מגונה כקמצן, חטא חמור בחברה זו. עם זאת ניתן להימנע מנתינה על-ידי שינוי הנסיבות המביאות לבקשת נתינה: הימנעות ממפגש, הסתרת הדבר המבוקש, שינוי במצב וכדומה. להלן שני מאפיינים כלכליים וביטויים אצל בני הניאקה:
* בעלות על קרקע: מאחר שהאדמה היא חלק מן הטבע, גם היא שותפה להורות ומכאן לנתינת הטבע לצאצאיו בני הניאקה. הקרקע אינה אובייקט ואינה רכוש ולכן לא יכולים להיות לה בעלים. ניתן לפתח עם האדמה מערכת יחסים דינמית של קירבה, ניתן להתחבר אליה – וכמו במערכות יחסים רבות אחרות, הקשר אינו נתון וסופי, אלא נבנה במשך הזמן ומתוּקָף מדי שנה בחגיגה שבה מבטיחים השארים ללכת בדרכי אבותיהם, ואילו הרוחות, באמצעות שמאנים, מאשרות את אחריותן "לדאוג לילדים". תרומת המזון לחגיגה וההשתתפות בה הם המבססים את זכותם של בני הניאקה לאסוף מן הקרקע משאבים טבעיים.
* רכוש פרטי: הניאקה מכירים בקשר האישי שבין פרטים לחפצים מסוימים. הביטוי בו הם משתמשים לתיאור יחסים כאלו הוא בערך "חפץ X הוא בשביל 'עצמו' של אדם Y".
ביטוי זה אינו מבטא בעלות או זכויות בלעדיות על חפץ X, אלא מרמז על קשר אישי ועל סוג הזכות המשתמעת ממנו. לאנשים יש זכות לתת חפצים שהם 'של עצמם', מרצונם או בתגובה לבקשה, אך בשום אופן-