השפעתם של גורמי תעסוקה, השכלה וקשר למקום על הנטייה לעזיבה בקרב צעירי קצרין

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2013
מספר מילים 3679
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

העבודה יכולה לשמש כסקירת ספרות מצוינת לקראת סמינריון מחקרי וגם לשמש עבודה בפני עצמה. העבודה קיבלה ציון של 95.

השפעתם של גורמי תעסוקה, השכלה וקשר למקום על הנטייה לעזיבה בקרב צעירי קצרין תוכן עניינים
הקדמה -.3
רקע
תיאורטי –…4
מהי הגירה -4
הגירה בחברה הישראלית .6
הגירה פנימית בקרב צעירים בישראל .7
העלייה הרוסית 8
קצרין כמקום הקולט עלייה 10 מחקרים קודמים –..11
הקדמה במחקרי זה, אבחן את השפעת גורמי תעסוקה, השכלה וקשר למקום על הנטייה לעזיבה של העיר קצרין. המחקר נעשה בקרב צעירים בגילאי 24-35 אשר גדלו בקצרין, חלקם מתגוררים בה כיום וחלקם כבר לא.
המחקר בוחן האם ישנם הבדלים בהשפעת הגורמים שפירטתי הנ"ל, על  הנטייה לעזיבה בקרב צעירים עולים וותיקים ובקרב צעירים שאינם מתגוררים בקצרין כיום וכאלו שכן.
נושא זה חשוב בעיני בשל הקרבה שלו אלי. כתושבת קצרין, אשר משתייכת לקבוצת הגיל אותה אני חוקרת, עזבתי גם אני את קצרין בשל גורמים שונים. עניין אותי האם גם לצעירים נוספים, אשר גדלו יחד איתי באותה העיר, ישנם סיבות זהות ומהם משקלם של הגורמים שבעיני היו העיקריים לעזיבה.
במהלך חיי בקצרין הבחנתי בשונות מסוימת בין צעירים עולים וותיקים ביחס למגורים בקצרין, לכן החלטתי לבצע השוואה בין האוכלוסיות. כמו כן, החלטתי להשוות את דעותיהם של הצעירים אשר עדיין גרים בקצרין לעומת אלו שכבר לא. השוואה זו באה לבחון האם ההשפעה של גורמי התעסוקה, השכלה וקשר למקום שונה בין שתי קבוצות אלו.
במחקרי אבחן 49 נחקרים באמצעות שאלון, בו הם סימנו את מידת הסכמתם עם היגדים שונים אשר בוחנים את השפעת גורמי השכלה, תעסוקה וקשר למקום על הנטייה לעזיבה את קצרין. המונח קשר למקום, מתייחס לתחושות רגשיות סובייקטיביות של הנחקרים כלפי העיר קצרין ורמת הגולן (שמאי, ארנון, 2005). התחושות הן כלפי הקהילה, חברה, אידאולוגיה, טבע וכדומה. מונח זה בוחן גם את איכות החיים בעיני הנחקרים בקצרין. כלומר, היבטי תחבורה, מסחר, שירותים, תעסוקה והשכלה. מושג זה בעצם, משלב רגש עם תפיסה פרקטית של אורח החיים בנוגע למקום מגורי הנחקר. הממצאים שיתקבלו, ייבחנו אל מול מקורות אקדמיים אשר יוצגו בפרק סקירת הספרות. על פי אותן מקורות, אנסה לספק תשובות לשאלות אשר יעלו במהלך בחינת הממצאים ואציג שאלות למחקרי המשך.
ביבליוגרפיה בן-רפאל, א' (2008).
"ישראל: מפלורליזם לרב-תרבותיות". סוגיות חברתיות בישראל, גליון 6: 94-120. בן-רפאל, א' (2000).  "ויכוחים בשלושה מישורים". מתוך: הרצוג, ח' (עורכת), חברה במראה, תל אביב: רמות ואוניברסיטה תל אביב, עמ' 515-489.
הורוביץ, ת'. שמאי, ש'. אילטוב, ז' (2003). הטמעה, דיאלוג והעצמה: ותיקים ועולים בקצרין.  תל אביב: רמות ואוניברסיטה תל אביב.
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. (8 אפריל 2009). מקבלי תואר ראשון ממוסדות להשכלה גבוהה, לפי מחוז לימודים ויישוב מגורים. אוחזר מתוך הלשכה ההמרכזית לסטטיסטיקה: http://www.cbs.gov.il/reader/ לוין אפשטיין, ונ'. סמיונוב, מ' (2000). "הגירה וריבוד בישראל". מתוך: הרצוג, ח' (עורכת), חברה במראה, תל אביב: רמות ואוניברסיטה תל אביב, עמ' 95-105.
לשם, א'. וליסק, מ' (2001). "התגבשותה החברתית והתרבותית של הקהילה הרוסית בישראל". מתוך:
לשם א' וליסק, מ' (עורכים), מרוסיה לישראל, זהות ותרבות במעבר, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, עמ' 76-27.
מילון ספיר המקוון. אוחזר ב- 2 אפריל 2013, מתוך http://www.milononline.net רבהון, ע'. ולב ארי, ל' (2011). ישראלים אמריקאים: הגירה, טרנס לאומיות וזהות קבוצתית. ירושלים:
מוסד ביאליק.
שמאי, ש', וארנון, ש'. (2005). הקשר למקום של צעירי הגולן. בתוך (עורכים) מ' ראובני ומ' לבנה, ‫ הגולן – אדם ונוף : קובץ מחקרים (עמ' 175-186). תל אביב: רמות- אוניברסיטת תל אביב.