קוגנטיבית!!!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 97
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1393

תקציר העבודה

שאלה 1 (24 נק')  24/24
א. השלימו את המילים הנכונות מתוך הסוגריים במשפטים הבאים (אין צורך לנמק):
– 20 נק'
1 . באשליית חדר איימס הסיבה לכך שדמות שנעה מפינה אחת של החדר לפינה השניה נדמית לנו כהולכת וקטנה היא שהדימוי הרשתי שלה _________ (הולך וקטן/ הולך וגדל/ נשאר קבוע), כיון שהמרחק האמיתי שלה מאיתנו _________ (הולך וקטן/ הולך וגדל/ נשאר קבוע). אשליה זו מצביעה על כך שמוחנו איננו מפעיל את מנגנון קביעות הגודל כנדרש, והסיבה לאי הפעלת קביעות הגודל היא שמוחנו מעריך שמרחקה של הדמות (שנראית לנו כהולכת וקטנה) מאיתנו __________ (הולך וקטן/ הולך וגדל/ איננו משתנה).
2. באילוזיית הירח: הירח באופק נתפס בטעות כ- _______ (גדול יותר/ קטן יותר) מאשר הירח ברום השמיים, וההסבר לכך הוא שמוחנו מעריך את המרחק של הירח מאיתנו כשהוא באופק כ- _______(גדול יותר/ קטן יותר) מאשר כשהוא ברום השמיים.
בסעיפים א', ו- ד' בחרו את התשובה הנכונה מתוך הסוגריים:
א. דפוס הפגיעה שבו בכל פעם שנפגע תפקוד מסוים נפגע גם תפקוד אחר נקרא:(אסוציאציה/ דיסוציאציה/ דיסוציאציה כפולה). – 4 נק'  4/4
ב. מהי המסקנה שנוטים החוקרים להסיק מדפוס הפגיעה שתואר בסעיף א'? – הסבירו במשפט או שניים במילותיכם. – 6 נק' החוקרים נוטים להסיק במקרה של פגיעה מוחית  בה נפגעים שני תפקודים קוגניטיביים שונים יחד  על אסוציאציה ועל כך שלשני התפקודים שנפגעו יש מנגנון קוגניטיבי משותף…
. הביקורת למסקנה שתיארתם בתשובתכם לסעיף ב' היא שאת דפוס הפגיעה מסעיף א' אפשר להסביר באופן חלופי. הציגו הסבר חלופי זה לדפוס הפגיעה בשניים-שלושה משפטים. – 6 נק' ההסבר החלופי לפגיעה מסוג אסוציאציה הוא כי ייתכן שהפגיעה בשני התפקודים נבעה מסמיכות אנטומית שלהם ולא בגלל שיש להם מנגנון קוגניטיבי משותף. למשל יש סמיכות אנטומית בין אזורי המוח האחראים להפקה של דיבור ואלה האחראים על תנועה-
הסבירו בשניים-שלושה משפטים מדוע הדפוס שבחרתם בסעיף ד' הוא העדיף להסקה שקיימים שני מנגנונים נפרדים, שכל אחד מהם אחראי לאחד מן התפקודים. – 8 נק' בדיסוציאציה בעקבות פגיעה מוחית נפגע  תפקוד קוגניטיבי אחד, ותפקוד קוגניטיבי דומה לו נותר תקין- ייתכן שזה אותו מנגנון קוגנטיבי שנפגע באופן חלקי, כך שהתפקודים הבסיסיים שלו נותרו תקינים, והתפקודים היותר מורכבים שלו נפגעו. בדיסוציאציה כפולה שתי דיסוציאציות הפוכות זו לזו-
א. הסבירו במילותיכם כיצד הדוגמה המופיעה בטבלה בפרק 6.1.3.3 מראה שחקר קבוצות פגועי מוח, שבו מתארים את הפגיעה על ידי מיצוע ביצועי פגועי המוח, עלול ליצור תמונה שגויה של הליקוי הקוגניטיבי שלפגועי מוח, ולמנוע את גילויה של דיסוציאציה. – 9 נק' אפיון הליקוי הקוגניטיבי על סמך מדדים קבוצתיים (למשל: ממוצעים) עלול "למסך" דיסוציאציות, המצביעות על מנגנונים שונים. אם נסתכל רק על הממוצע הקבוצתי- 45% נוכל להסיק ככל הנראה שקיים פער בין קבוצת החולים לקבוצת הבריאים, אך נפספס ששלושת החולים פגועים באופן שונה…
השלימו את המילים הנכונות מתוך הסוגריים במשפטים הבאים (אין צורך לנמק): –
2 0 נק'  20/20
1 . על פי המודל של פוזנר תופעת ההכחדה נגרמת בגלל קושי ב- ________ (הסטה/ ניתוק) של הקשב מהצד התקין, וכך הוא מסביר מדוע היא התקבלה בניסוי שערך רק בתנאי __________ (תקף כשגירוי המטרה מופיע בצד התקין/ לא-תקף כשגירוי המטרה מופיע בצד התקין/ תקף כשגירוי המטרה מופיע בצד הלקוי/ לא-תקף כשגירוי המטרה מופיע בצד הלקוי).
2. על פי תוצאות הניסוי של דרייבר ועמיתיו (סעיף 6.3.4) אם פגוע-מוח סובל מהזנחת צד שמאל תלוית-אובייקט הוא יזניח את הצד _____________ (השמאלי של גירוי גם אם הוא מופיע בצד הימני של שדה הראייה/ הימני של גירוי גם אם הוא מופיע בצד השמאלי של שדה הראייה).
3. הניסוי של כהן ועמיתיו (סעיף 6.3.5) הראה שאצל הסובלים מתסמונת הזנחת-צד, העיבוד של המידעבצד המוזנח כולל עיבוד של _________ (צבע/ משמעות).