במסגרת הקורס שמספרו 10350 – מתודולוגיה של סקרים - סקר שמטרתו לבחון את שביעות רצונו של הסטודנט מקורסים מקוונים הנערכים במוסד להשכלה גבוהה בו הסטודנט לומד

סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע ,
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 2490
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן)  11 – חובה הקורס:       10350 – מתודולוגיה של סקרים חומר הלימוד למטלה:   כל חומר הקורס מספר השאלות:     6   משקל המטלה:          10  נקודות סמסטר:          2016ב מועד אחרון להגשה: 01/08/2016
קיימות שתי חלופות להגשת מטלות:
·          שליחת מטלות באמצעות מערכת המטלות המקוונת באתר הבית של הקורס ·          שליחת מטלות באמצעות הדואר או הגשה ישירה למנחה במפגשי ההנחיה הסבר מפורט ב"נוהל הגשת מטלות מנחה" תאור המטלה ממ"ן זה הינו מטלה פרה-סמינריונית הבאה להכין אותך לקראת עבודתך הסמינריונית.
מטרת המטלה הינה לבדוק הבנה של מורכבות הליך הסקר דרך התנסות בדילמות הכרוכות בתכנון ובביצוע חלק משלביו של סקר.
במסגרת המטלה עליך להגיש הצעת מחקר מפורטת (המחקר כולל סקר). שים לב! לשם ביצוע מטלה זו תידרש לעשות שימוש בידע תאורטי – אותו רכשת במהלך הקורס, בפריטים ביבליוגרפיים – אותם תאתר בספריה, בידע מעשי – אותו תרכוש במהלך בניית כלי המחקר  ובנושאי הקורסים סטטיסטיקה ושיטות מחקר.
ניסוח שאלות המחקר, ההשערות והמשתנים אמור להתבסס על ההגדרות המדויקות המופיעות בספר הקורס שיטות מחקר.
אורך המטלה: שמונה עד עשרה עמודים. ההצעה תכלול את הסעיפים הבאים:
1.      מבוא עיוני קצר (2-3 עמודים ) –
2 5 נקודות (15 נק') א.
עליך לתכנן סקר בנושא "שביעות רצון סטודנטים מהמוסד האקדמי בו  בחרו ללמוד ללימודי תואר ראשון". תאר 2-3
מאמרים שהתפרסמו בכתבי עת אקדמיים, מהשנים 2010 ואילך, העוסקים בבחינת שביעות רצון הסטודנטים מהמוסד האקדמי בו בחרו ללמוד ללימודי תואר ראשון (לימודים המוכרים על ידי המל"ג) .
במסגרת העבודה חובה להשתמש במאמרים מקצועיים מדעיים בינלאומיים באנגלית*  וליישם כללי ציטוט מדעי .** הנך מתבקש לתאר בקיצור את המאמרים ולגזור מהם 3 שאלות מחקר.
שאלות המחקר יתבססו על המאמרים שקראת. לתשומת ליבך, יש לבחור בבעיות מחקר שניתן לבחון באמצעות שאלון. (10 נק') ב.
נסח השערות המנסות לתת תשובות אפשריות לשאלות המחקר. ההשערות ייגזרו מתוך ממצאי המאמרים אשר הוצגו  בסעיף א'. על ההשערות לכלול הגדרה של משתנה תלוי ובלתי תלוי והשערות  המתייחסות  לקשר בין המשתנים. דוגמא לשאלת מחקר – בחינת הקשר בין מאפיינים סוציו דמוגרפיים של הסטודנט לשביעות הרצון שלו מהמוסד בו בחר ללמוד.
השערת מחקר –שביעות הרצון של סטודנטים צעירים מהמוסד בו הם לומדים תהיה נמוכה יותר משביעות רצון הסטודנטים המבוגרים יותר. משתנה לא תלוי (יש לנו שליטה עליו ואת השתנותו אנו בודקים) –גיל הסטודנט. משתנה תלוי (אין לנו שליטה עליו .זהו המשתנה שאת השתנותו אנו מבקשים לבדוק עקב שינויים במשתנה הלא  תלוי )שביעות רצון מהמוסד האקדמי בו לומד. *שים לב! עיתונות יומית ומגזינים בעברית או באנגלית (דוגמת "גלובס", "דה מרקר", "פירמה" ,ועוד) שאינם  עוברים ביקורת מדעית(pierce reviewed  ) לא מאושרים לעבודה.
** באתר המחלקה לניהול וכלכלה מתפרסמת חוברת בנושא כתיבת עבודה סמינריונית. סעיף 6 בחוברת מפרט את כללי הציטוט הנדרשים בתהליך כתיבת העבודה הפרה-סמינריונית והסמינריונית. 
2 .  תאור כלי המחקר (השאלון) תוך הסברת התאמתו למשתנים הנחקרים: (30 נקודות) (10 נק') א.
נסח שאלון אשר באמצעותו תמדוד את משתני המחקר.
פרט על פי שאלות המחקר שניסחת בסעיף 1  את המשתנים התלויים והבלתי תלויים אותם אמור למדוד השאלון.
(20 נק')   ב.
פרט את שיקוליך בניסוח השאלון תוך התייחסות ל:
1.         מבנה השאלה (פתוחה/סגורה)
2 .         סולם התשובות (מילולי/מספרי))
3 .         סולם דירוגי: דירוג מוחלט או יחסי
4 .         מספר אפשרויות התשובה 5.         סדר השאלות הסבר את השיקולים שהנחו אותך במהלך קבלת ההחלטות על מאפייני השאלון. בסס תשובתך על פרק 7 בספר הקורס, והמאמר של קרוזניק (פרק 7 במדריך הלמידה).
3 .  שיטת הדגימה (10 נקודות) הצע שיטת דגימה לסקר אותו אתה מתכנן. נמק את בחירתך תוך הצגת השיקולים הרלוונטיים (מטרת הסקר, אוכלוסיית הסקר, מידע נדרש וכו'). בסס תשובתך על פרקים  2- 4  בספר הקורס.
4 .  שיטת איסוף הנתונים (20 נקודות) הצע שיטת איסוף נתונים מתאימה לסקר המתוכנן. נמק את החלטתך באמצעות הקריטריונים המקובלים להערכת שיטות איסוף הנתונים (פרק 5 בספר הקורס). 5.  עיבוד הנתונים (5
נקודות) הצע מדדים מתאימים מתחומי הסטטיסטיקה התיאורית (מדדי מרכז כגון ממוצע ומדדי פיזור כגון סטיית תקן) ובדיקת השערות (מדדי קשר) בעזרתם תיבחנה השערות המחקר.

6 .  סיכום (10 נקודות) הסבר כיצד תמדוד את שיעור המסרבים בסקר ובחר בשיטה האופטימלית .הצע דרכים  לצמצום שיעור המסרבים  ונמק, כיצד תאפשר השיטה המומלצת  לצמצם הטיית אי-השבה פוטנציאלית. בסס את תשובתך על פרק 6 בספר הלימוד.  7.      רשימה ביבליוגרפית יש לצרף לעבודה רשימת מקורות הכוללת את המאמרים בהם נעזרת לשם ניסוח שאלות והשערות המחקר. הרשימה תכלול על פי סדר הא"ב של המחברים את שם המאמר, שנת פרסום וכו כמפורט  בסעיף1 לעיל .  מטלת מנחה 11 במסגרת הקורס שמספרו 10350 – מתודולוגיה של סקרים
1 .      א. סקירת מאמרים מדעיים בנושא שביעות רצון של סטודנטים מהמוסד בו הם לומדים ושאלות מחקר:
ההרשמה לקורסים מקוונים הנערכים במוסדות להשכלה גבוהה גדלים במהירות, זאת לאור משיכתם הרבה של סטודנטים לסגנון הלמידה המקוון. קורסים מקוונים מציעים לסטודנטים השתתפות גמישה בקורס, גישה קלה ונוחות. למעשה, למידה באופן מקוון צפויה להמשיך למלא מקום מרכזי בהשכלה הגבוהה. מהספרות עולה, כי בסמסטר סתיו בשנת 2012, 6.7 מליון סטודנטים בארצות הברית, המהווים כשליש מכלל הסטודנטים להשכלה גבוהה, למדו לפחות קורס אחד באופן מקוון. נתון זה מהווה עליה של 570,000 סטודנטים לעומת סמסטר סתיו שנת 2011, קרי מדובר בצמיחה של 9.3% בהרשמה לקורסים מקוונים. לפיכך, למידה מקוונת דורשת ממתכננים אסטרטגים, חברי סגל וסטודנטים  באוניברסיטאות תשומת לב יתרה ומיידית. יחד עם זאת, ההתמדה בקורסים מקוונים נמוכה יותר לעומת סטודנטים הנלמדים בשיטת ההוראה המסורתית. בחלק מהמקרים, 10% מהסטודנטים מתמידים בקורסים הנלמדים באופן מקוון ובמקרים אחרים, הנתונים מגיעים אף ל-50% ול75% מהסטודנטים שבוחרים להתמיד בקורסים הנלמדים באופן מקוון. שיעורי נשירה גבוהים אלו גובים מחיר כלכלי מהמוסדות האקדמיים ולכן, יש להקדיש לסוגיה תשומת לב. מהספרות המחקרית עולה, כי ישנם 3 סוגי גורמים שונים המובילים את הסטודנט לנשור מהקורס המקוון – (1) גורמים חיצוניים, כגון אילוצי זמן, חוסר תמיכה ארגונית ממקום העבודה, לחצים משפחתיים ולחצים כלכליים. (2) גורמים פנימיים בקרב הסטודנט, אשק מתייחסים בעיקר לבעיות מוטיבציה וכוללים רגולציה עצמית, הגדרה עצמית ומסוגלות עצמית (3) גורמים הקשריים הנוגעים לסביבת הלמידה, הממלאים תפקיד משמעותי בהחלטתו של הסטודנט לנשור מקורס מקוון.
גורמים אלו עשויים להיות לומדות פגומות, בעיות טכנולוגיות, חוסר בנוכחות …