פרה סמינריון דיני עבודה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 4497
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

דיני עבודה בישראל – 10354
מנגנונים ליישוב סכסוכי עבודה בישראל יולי 2016
תוכן עניינים
מבוא: עמ' 3
רקע תיאורטי
1 . מהו סכסוך עבודה: עמ' 4
2 . בוררות: עמ' 7
3 . גישור: עמ' 11
4 . תיווך: עמ' 13
5. ועדה פריטטית: עמ' 15
סיכום: עמ' 16
רשימת מקורות: עמ' 17
מבוא
עבודה זו תבחן את המנגנונים השונים לפיתרון סכסוך עבודה ותעמוד על ההבדלים ביניהם – האם הם משלימים האחד את השני והאם הם יעילים?
המנגנונים לפיתרון סכסוך עבודה הם:
בוררות: העברת ההחלטה בעניין הסכסוך לידי צד שלישי, שאותו שני הצדדים מסמיכים לפסוק בעניין. פסיקת הבורר היא סופית ומחייבת. בנוסף, בית המשפט יכול להטיל על שני הצדדים חובת בוררות, כלומר – לחייב אותם לפנות לבורר שיפסוק בעניינם. ארגוני עובדי ציבור יכולים לפנות למוסד לבוררות מוסכמת בשירותים הציבוריים, שהוקם במטרה להפוך לכלי בוררות שימנע שביתות במגזר הציבורי.
ועדה פריטטית: ועדה הכוללת מספר שווה של נציגי עובדים ומעבידים שהוסמכו לברר את חילוקי הדעות עד לגיבוש הסכם. ועדה פריטטית יכולה להיות ארגונית (במקום עבודה אחד), ענפית (במספר מקומות עבודה בעלי אופי מקצועי דומה) או ארצית.
משא ומתן בתיווך משרד התמ"ת: לפי חוק יישוב סכסוכי עבודה, ניתן לפנות לממונה על יחסי העבודה במשרד הכלכלה 15 יום לפני תחילת השביתה או ההשבתה. לממונה יש סמכות לתווך בין ארגוני עובדים למעבידים עד לפיתרון הסכסוך או למנות מתווך מטעמו. הממונה רשאי להיפגש עם הצדדים, להמליץ על מומחים ולהעביר את המלצותיו לפיתרון הסכסוך.
גישור: פנייה למגשר על מנת שיצמצם את הפער בין שני הצדדים עד ליצירת הסכמה. בשונה מהבורר, למגשר אין סמכות להכריע בסכסוך אלא תפקידו לחשוף את מניעי שני הצדדים ולסייע להם להידבר ולהתפשר.
בנוסף, המגשר יכול להציע לשני הצדדים פיתרונות משלו לסיום הסכסוך.
התיווך הינו מנגנון האמור לאפשר לצדדים המעורבים בסכסוך ליישב את חילוקי הדעות בניהם ולהגיע להסכם, בסיועו של צד שלישי. אין בכוחו של מתווך לאכוף על הצדדים הסכם כלשהוא בתהליך התיווך. בראש שירותי התיווך עומד הממונה הראשי על יחסי העבודה ולצידו מסייעים ממונים אזוריים העוסקים בתיווך באזוריה השונים של המדינה.
המחקר יתבסס על הגישה האיכותנית ויאסוף עובדות ונתונים העשויים להרחיב את הידע הקיים במחקר על אודות התופעה הנחקרת. תהליך העבודה יכלול ניתוח תוכן של המקורות הנבחרים, בהתייחס לנקודות הרלוונטיות לנושא הנחקר. בסיכום יובאו עיקרי המבוא, הממצאים העיקריים והמסקנות שיעלו מהדיון.