יחב"ל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2105

תקציר העבודה

ממ"ן 12 – קורס יחב"ל שאלה 1:
קיימים מס' גורמים המשפיעים על התנהגות המדינית ברמה הבינ"ל: יכולת כלכלית, עוצמה צבאית, סוג משטר, מיקום גיאו-פוליטי.
לכל מדינה גורם כזה או אחר ישפיע יותר או פחות עפ"י ההבדלים בין המדינות. דבר נוסף אשר ישפיע הוא השילוב בין המאפיינים הפנימיים של אותה מדינה לבין המאפיינים והשינויים החלים במהלך הזמן ברמה הבינ"ל – שילוב זה קרוי "מדיניות חוצה קווים".
גיאו-פוליטיקה- זהו אולי הגורם החשוב ביותר בקביעת מדיניות החוץ של מדינה. מיקומה הפיזי של מדינה, העובדה שיש לה שכנות בגבולותיה או שמא מוקפת ים, האם המדינה שופעת רכסים והרים גבוהים, סוג האקלים הקיים במדינה, האם למדינה קיימת רצועת חוף גדולה למיקום נמלים (גורם משפיע על סחר עולמי). וכמובן, מהו מיקומה ביחס לשאר העולם. כל אלו יקבעו ללא ספק את מדיניות החוץ של המדינה וככל שיטיבו כך מדיניות החוץ יכולה להיות "נועזת" יותר (לא מחייב כמובן).

מדינות הדרום:
יכולת צבאית – מדינות הדרום ברובן הגדול נמצאות בעשור האחרון במירוץ חימוש להגברת היכולת הצבאית שלהם. רוב תקציב המדינות הולך לפן הצבאי. היריבויות בתוך מדינות הדרום גדול ולחלקן אף קיים גבול פיסי עם יריבה כזו או אחרת. מעבר לכך לדעתי מדינות אלו שואפות "להדביק את הקצב" עם שאר העולם ומעוניינות להיות שחקניות בזירה הבינ"ל אך מהפן הכלכלי אינן רואות אופק שכזה ולכן שואפות להגיע מן הפן הצבאי. (מצורף תסקיר המבטא את מירוץ החימוש באפריקה בעשור האחרון עפ"י מכון שטוקהולם לחקר השלום).
סוג משטר –  רוב מדינות הדרום הינן דיקטטורות ובעלות שליט עליון אחד, דבר אשר נותן יד לא פעם לקבלת החלטות במדיניות החוץ של המדינה – ואולי אף נותן הסבר הגיוני למירוץ –
שאלה 2:
עוצמתה של מדינה נמדדת ביכולתה לגרום למדינה אחרת לפעול/ לא לפעול בצורה מסוימת, וככל שהמדינה פחות פגיעה כך עוצמתה גדולה יותר. העוצמה של המדינה יכולה להימדד ביכולתה הצבאית, ביכולתה הכלכלית, וביכולתה הפסיכולוגית – נורמטיבית.
קיימות מס' גישות לניתוח העוצמה והבנתה:
הגישה המוסרית- הגישה המוסרית שמה כערך עליון את ערכי המוסר ובמיוחד אל מול היכולות הצבאיות. גישה זו אומרת כי אין לתת ליכולות הצבאיות לגבור על הערכים הבסיסיים (אפילו בעת מלחמה). על המדינות לפעול בצורה מוסרית בכל עת, ולא מכיוון שיש להם את האמצעים אז אוטומטית צריך להשתמש בהם. יישוב סכסוכים צריכים להתבצע ראשית בדרכים פוליטיות ולא בכוח פיזי. לדוגמא:
אמנת וושינגטון. אשר נחתמה בתקופה שבין שתי מלחמות העולם, והגבילה את כוחה הצבאי הימי של 5 המעצמות הגדולות באותה תקופה. הגישה הריאליסטית- ניתן לומר שגישה זו דיי הפוכה מהגישה המוסרית. גישה זו שמה את עוצמת המדינה במרכז. מדינה ללא עוצמה תצליח פחות ברמה הבינ"ל. אין מי שיגן על –