ג'נוסייד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1547

תקציר העבודה

ממ"ן 14 – ג'נוסייד שאלה 1:
א.
המאפיינים של המהגרים מאנגליה לצפון אמריקה היו שונים ממאפייניהם של המהגרים הספרדים. לאנגליה היו מועמדים רבים להגירה ולקולוניזציה, בראשית המאה ה- 17 הערים האנגליות הוצפו בתושבים, התיעוש הביא להפחתה במקומות עבודה מה שהביא לאבטלה …
ב.
שלושת האירועים המרכזיים במאה ה- 19 הם:
1. חוק גירוש האינדיאנים- כשעלה הנשיא אנדרו ג'קסון לשלטון החל עידן חדש של דמוקרטיה וליברליזם בארה"ב. התפיסות הליברליות החלו להתעצם מתוך כוונה לתת כוח גם לשכבות החלשות לצמוח ולחוות את ה"חלום האמריקני". למרבה הפראדוקס, קיים קשר סיבתי בין ההתעוררות הליברלית (התומכת בזכויות של האדם הפשוט), לבין התחזקות היחס הגזעני כלפי האינדיאנים. התפיסה הליברלית הכירה בהתרחבותו של האדם הלבן על האדמות במערב וזאת הייתה כרוכה בביטול הזכויות של האינדיאנים. לנשיא אנדרו לא הייתה חיבה כלל לעם האינדיאני ולא פעם אף קרא להורגם ( דוגמאת נאום הקונגרס 1827).
ג'קסון תמך בחוק לגירוש אינדיאנים שיאפשר גירוש מאדמותיהם עפ"י חוק ( 1830 ),  …
שאלה 2:
א.
המחבר טוען כי לאינדיבידואל קיימת רמה מסוימת של צייתנות לנהלים ופקודות לדרגים בכירים ממנו או לחילופין למקורות דת בכירים ממנו וכי הוראות אלו יכולות להיות קטלניות, אך אסור לאדם למלא אחר ההוראות בצורה עיוורת ועליו להטיל ספק במידה וקיים. כמו כן, לאדם "קל" יותר ללכת אחר סביבתו וסביב המקובל בחברה גם עם הדברים לא מתנהלים בצורה תקינה באותה מסגרת מה שמחבר אותנו לסוגיית ה"ראש קטן" שהאדם נוהג לפעול בה מכיוון שלא מעוניין ללכת נגד המסגרת או להיחשב כיוצא דופן. זאת מחובתו של האינדיבידואל שלא לפעול כך על אף העובדה שאין הוא רוצה להסתבך עם בעלי הכוח על מנת שלא לגרום לעצמו בעיות.

ב. לג'נוסייד קיימים מס' גורמים. ע"פ הנלמד בקורס, לרוב הגורם לג'נוסייד הינו דתי, לאומי או גזעני.
זה המקום להציג את סעיף 2 באמנת האו"ם:
באמנה זו השמדת-עם פירושה – אחד המעשים המפורשים להלן שנעשה בכוונה להשמיד, השמדה גמורה או חלקית,  קבוצה לאומית, אתנית, גזעית או דתית, באשר היא קבוצה כזו. (בהמשך מפורטים המעשים). הדת מהווה תפקיד חשוב ביותר כגורם לג'נוסייד.
אם יש הבדלי דתות בין שתי קבוצות החיות באותה טריטוריה, ו/או זו לצד זו, תמיד יהיו בינהן סכסוכים על רקע דתי. ברוב המקרים אותם סקרנו, הדת היוותה גורם משמעותי לפרוץ הג'נוסייד, גם אם לא תמיד הייתה גורם ישיר.