התא: מבנה ופעילות - דוח מעבדה (עם הערות)

תקציר העבודה

העבודה עוסקת בביולוגיה של התא:  דוח מעבדה, מיקום של אנזימים בתא חיידקי, מידור, מקטעי תאים, מקטע ספרופלסטים, בופר טריס, אנזים פוספטז, ריאקציה, עוצמת הבליעה, ספקטרופוטומטר, חישובי יחידות אנזים, ליזוזים, גלקוטז, גלקטוז, פניצילין ועוד. עבודת הגשה ממ"ן 17 בקורס התא: מבנה ופעילות 20452.
הוכנה ע"י סטודנטית לתואר ראשון במדעי החיים, האוניברסיטה הפתוחה- בעלת בגרות 5
יח"ל בכימיה. ציון הממ"ן 90 ממ"ן 17- התא:
מבנה ופעילות- דוח מעבדה 90 ניסוי I:
מיקום של אנזימים בתא חיידקי מבוא: בתא החי, שמחולק למדורים רבים, מתרחשות סוגים שונים של ריאקציות רבות. בכל אחד מהתאים ישנם תנאים מתאימים לתהליכים ולריאקציות המתרחשים בו. לפעמים מתרחשים תהליכים סותרים שהמידור מאפשר את ביצועם, מכיוון שאחרת הם היו מבטלים זה את זה והאנרגיה הייתה יכולה להתבזבז. בנוסף, למידור יש חשיבות בבקרה על מעבר חומרים בתוך ומחוץ לתא והפרדה בין חומרים חיוניים לבין חומרים מזיקים המגיעים מחוץ לתא, הפרדה בין תרכובות הנמצאות בתוך התא ותהליכי העיבוד ביניהם. בניסוי נבדוק את מיקום הימצאותם של אנזימים תאיים במקטע הפריפלזמי שבין הממברנה הפנימית לממברנה החיצונית של התא ובמקטע הספרופלסטים –וכך ניתן יהיה לבדוק את מיקומם בציטופלסמה. את נוכחות האנזימים נבדוק ע"י פעילותם וזאת ע"י מדידת צבע  המתקבל מתוצריהם. באמצעות השוואה בין המקטעים נוכל להסיק את מיקומם של האנזימים. מטרת הניסוי:
בירור מיקום האנזימים β-גלקטוזידז ופוספטז בסיסי, בתאי Escherichia coli.
שיטות וחומרים:
הכנת מקטעי תאים (שלב מקדים)- לקראת המעבדה הוכנה תרבית של E.coli, אשר גודלה במשך 18 שעות על גבי מצע מלחים דל פוספט. 35 מ"ל מהתרבית סורכזו והמשקע שהתקבל הורחף ב10 מ"ל מי-מלח וסורכזו פעם נוספת. לקיחת שתי מבחנות צנטריפוגה המכילות את משקע החיידקים ושמירה באמבט מי קרח.
הכנת מקטע ספרופלסטים ווידוא הפיכת מרבית התאים לספרופלסטים- למבחנת צנטריפוגה 1 הוספנו בופר טריס-סוכרוז קר והרחפנו את החיידקים באמצעות פיפטה.
הוספנו EDTA וליזוזום והעברנו את המבחנה לאמבט בטמפרטורה של 37 מעלות צלזיוס.                                                                                                     הכנו שתי מבחנות לבדיקה, לאחת הוספנו מים מזוקקים ולשנייה בופר טריס-סוכרוז. הוספנו את…