עקרונות הביוטכנולוגיה. ציון: 97 (עם הערות)

תקציר העבודה

העבודה עוסקת בעקרונות הביוטכנולוגיה: אנזימים, גנים, אינסולין, טרנספורמציה, ספריה גנומית, פרוקריוטים, איקריוטיים, יצרנים, אמפיצלין, הנדסה גנטית, תעשייה הביוטכנולוגיה, PCR, תאי סרטן, שמרים עוד. עבודת הגשה ממ"ן 13 בקורס עקרונות הביוטכנולוגיה 20455
הוכנה ע"י סטודנטית לתואר ראשון במדעי החיים, האוניברסיטה הפתוחה- בעלת בגרות 5
יח"ל בכימיה. ציון הממ"ן 97
ממ"ן 13- עקרונות הביוטכנולוגיה שאלה מספר 1
הסבר מושגים:
א. Taq Polymerase –  DNA פולימראז שעמיד לתנאי טמפרטורה גבוהה- החום לא משפיע על פעילותו ולכן ניתן לנצל את התכונה הזאת לביצוע תהליכים שדורשים חימום בטמפרטורה גבוהה, כמו שיטת PCR. הוא בודד מהחיידק Thermus aquaticus  שחי במעיינות חמים ב. Primer- "תחל"- מקטע DNA קצר אליו נקשר DNA פולימראז ומשמש לו כנקודת התחלה לשכפול גדיל של DNA. התחל הוא הכרחי כי ה-DNA פולימראז יכול להאריך גדיל קיים, אבל לא יכול ליצור גדיל חדש.
ג. ספריה גנומית- בניית ספריה גנומית מאפשרת למפות את כל קטעי ה-DNA שמצויים בגנום שלם של אורגניזם ומאפשרת לאתר מכלל הגנום את הגן הספציפי שרצוי לנו. ד. טרנספורמציה- יצירת שינוי גנטי בתא חיידק על ידי החדרת מקטע DNA זר לתוכו. הקטע שרצוי להחדרה נחתך על ידי אנזימי רסטריקציה מ-DNA של התא התורם ומוחדר אל התא המקבל באמצעות נשאים.
מקטע הDNA- יכול היות מעגלי (בצורת פלסמיד) או לינארי (קווי). קטע ה-DNA נכלל בתא המאכסן, מתרחש ביטוי של הגנים שלו וכך הוא משנה את תכונותיו של התא המקבל (החיידק).
שאלה מספר 2
א. לא בודדו את הגן השלם לאינסולין בתהליך הפקת אינסולין בשיטה של הנדסה גנטית מכיוון שזהו תהליך רב שלבי ומורכב. התהליך כולל שינויים במבנה החלבון שמביאים אותו ממבנה לא פעיל למבנה פעיל: טרום-פרואינסולין (לא פעיל) – פרואינסולין (לא פעיל)- אינסולין (חלבון בעל מבנה פעיל). האינסולין הפעיל הוא חלבון בעל שתי שרשראות…