אקולוגיה. ציון: 81 (עם הערות)

תקציר העבודה

העבודה עוסקת באקולוגיה: גומחה, גומחה אקולוגית, יצרנים ראשוניים, יצרנים שניוניים, בית גידול, יעילות ייצור, זרימת אנרגיה, קצב תחלופה, ייצור ליחידת ביומסה, דטריבורים, שלבי גריסה וריכוך, יעלות הטמעה, קצב פירוק, יחס C:N, מינרלזציה, מחזור חנקן, קיבוע חנקן, אצירה, שטיפה וחלחול, ניטריפיקציה, דנטריפיקציה, עלים גלדניים ועוד. עבודת הגשה ממ"ן 11 בקורס אקולוגיה 20412
הוכנה ע"י סטודנטית לתואר ראשון במדעי החיים, האוניברסיטה הפתוחה- בעלת בגרות 5
יח"ל בכימיה. ציון הממ"ן 81
ממ"ן 11- אקולוגיה שאלה מספר 1
א. לא נכון. גומחה היא לא מקום במרחב ולא ניתן לראותה בעין. הגומחה אקולוגית על פי ההגדרה שמקובלת כיום (ומבוססת על גישה שהציע הצ'ינסון) מוגדרת כסדרת צירים (מימדים, מרחב רב מימדי מופשט) של תנאים, משאבים, בתי גידול וזמני פעילות שעל פני כל אחד מהם מוגדר התחום שבו המין מסוגל לשרוד ולהתרבות. המשפט הנכון הוא ששטחים פתוחים ביערות מחטניים הם בית הגידול של הפרח החד שנתי נורית נוריתית.
[IO1] ב. לא נכון. חלק [IO2] גדול מהאנרגיה נאבד בתהליכים כימיים כמו נשימה. במארג המזון ישנם מעברי אנרגיה בין המינים המרכיבים את רמות ההזנה. היצורים משתמשים באנרגיה לפעילויות השונות ובאופן מתמיד מתרחש איבוד אנרגיה כחום.
ג. נכון. היצרנים הם יצורים אוטוטרופיים, שקולטים חומר ואנרגיה ממקור אביוטי ליצור התרכובות האורגניות הבונות את גופם ואילו ההרביבורים הם אוכלי הצמחים הניזונים מחומר צמחי ונחשבים ליצרנים שניוניים. זרימת האנרגיה היא מיצרנים ראשוניים ליצרנים שניוניים[IO3] .
ד. לא נכון. יעילויות הייצור מוגדרת על ידי היחס P:A וההגדרה מתייחס ליחס שבו הופכת אנרגיה מוטמעת לרקמת גוף חדשה. יעילות זו מושפעת בעיקר מהגודל, מהתכונות הפיסיולוגיות ומאורח חייו ומחזור חייו של הצרכן. על פי טבלה מספר 6 (עמוד 73) ניתן לראות שיעילות הייצור של הציפור נמוכה יותר משל החגב ולכן X יהיה הציפור ואילו Y החגב[IO4] .  ה. נכון. ייצור ראשוני נטו (A[IO5] ) הוא האנרגיה הנקלטת על ידי היצרנים הראשוניים ומשמשת לייצור רקמות צמח חדשות (צמיחה) או לאגירה ברקמות קיימות והיא מהווה את מקור האנרגיה לכל היצורים ההטרוטרופיים במערכות האקולוגיות. על פי איור 16 (עמוד 49), כ-63.5% מהייצור הראשוני השנתי נטו של יער בוגר נושר כחומר אורגני מת (פסולת) בצורת עלים וזרדים. ו. נכון. קצב התחלופה [IO6] הוא ייצור ליחידת ביומסה (P:B). קצב התחלופה מבטא את מספר הפעמים שבהן מתחלפת הביומסה ביחידת הזמן אשר בה מובע הייצור. לפי טבלה מספר 2 (עמוד 47) קצב התחלופה-  (מופיע כיצור ליחידת ביומסה, P:B) של מערכת האוקיינוסים (כ-41.7) גדולה משל היערות הטרופיים (כ-0.05). ביערות טרופיים רוב האנרגיה עצורה בביומסה ולכן קצב התחלופה קטן-
 [IO1]בית הגידול הוא אחד מהגורמים המגדירים את הגומחה 7/7
 [IO2]7/7
 [IO3]השאלה היתה לגבי ביומסה ולא מעבר האנרגיה.
לא תמיד נכון, הסביבות ימיות הפיטופלנגטון שהוא היצרן הראשוני הוא בעל ביומסה נמוכה אבל קצב התחלופה שלו גבוה (כלומר יצרנים ראשוניים חדשים נוצרים בקצב מהיר)
4 /7
 [IO4]למה?
הציפור מאבדת הרבה אנרגיה על שמירת חום גוף ולכן יעילות הייצור שלה נמוכה יותר
4 /7
 [IO5]P!! 7/7
 [IO6]7/7