אקולוגיה. ציון: 92

תקציר העבודה

העבודה עוסקת באקולוגיה: שיעור הריבוי נטו, ווטקינסון סתרלנד, אוכלוסיית מלבע לכאורה, עקומת תמותה מטיפוס 1, אסטרטגיית חיים מסוג K, אפקט איליי, טבלת חיים של עוקבה, שיעור ילודה, צפיפות אוכלוסיה, כושר הנשיאה, גידול לוגיסטי, אוכלוסיית העל, אסטרטגיית R, קצב גידול של אוכלוסיה, שיעור ריבוי, טבלת חיים, כוח ההרג ועוד. עבודת הגשה ממ"ן 13 בקורס אקולוגיה 20412
הוכנה ע"י סטודנטית לתואר ראשון במדעי החיים, האוניברסיטה הפתוחה- בעלת בגרות 5
יח"ל בכימיה. ציון הממ"ן 92
ממ"ן
1 3- אקולוגיה שאלה מספר 1
א.
לא נכון. שיעור הריבוי [IO1] נטו- (R)  הוא מקדם שנותן את גודל האוכלוסייה ביחידת הזמן הבאה בהינתן גודלה ביחידת זמן כלשהי. ערך זה מצביע על מגמת השינוי החל בגודלן של אוכלוסיות ביחידת זמן. הריבוי נטו תלוי גם במידת ההגירה החיובית והשלילית באוכלוסייה ולא רק בתמותה ובלידה ולכן המשפט לא נכון.  ב. לא נכון. המשפט לא בהכרח נכון: מצד אחד- כיוון שמדובר בסביבה יציבה, יש סיכוי שאם הצאצאים יופצו למרחקים ארוכים הם יגיעו לבית גידול חדש שאינו מתאים לצרכיהם, אך מצד שני- ההפצה הקרובה מגבירה את התחרות. [IO2] ג. לא נכון.
על פי ווטקינסון [IO3] וסתרלנד הסיבה לשיעורי התמותה הגבוהים היא הגירה מסיבית לתוך האוכלוסייה. אוכלוסיית- מבלע לכאורה- אוכלוסייה שנראית כאוכלוסיית מבלע, אך אינה כזאת. אוכלוסייה זו אינה תלויה לקיומה באוכלוסיית מקור למרות ששיעור הילודה בה נמוך משיעור התמותה, שכן ערכו הנמוך של שיעור הילודה נובע אך ורק מעלייה בצפיפות שנגרמת על ידי המהגרים שהצטרפו אליה- ולכן המשפט לא נכון. ד. נכון. עקומת תמותה מטיפוס 1- עקומה [IO4] שמתארת אוכלוסייה שבה רוב הפרטים מתים בגיל זקנה. אסטרטגיית חיים מסוג K- אסטרטגיית חיים שתורמת לכשירותם של הפרטים אשר נתונים לתנאים של צפיפות גבוהה ותחרות חזקה מאוד. תכונות כאלה הן למשל גודל גוף ניכר, דאגה רבה לצאצאים, מעט צאצאים גדולים ועוד. המשפט נכון כי טיפוס 1 כמו K מסמל אוכלוסייה כמו למשל של בני אדם שחיים לרוב עד גיל יחסית מבוגר וטיפוס 3 מאפיין אוכלוסיית  r שבה התמותה היא רבה בגיל צעיר ומעטים שורדים עד לבגרות.
ה. נכון. אפקט אליי- נטייה של אוכלוסייה בצפיפויות נמוכות להראות עלייה בשיעור הילודה וירידה בשיעור-
 [IO1]7/7
 [IO2]מצוין 7/7
 [IO3]7/7
 [IO4]7/7