אקולוגיה ציון: 89 (עם הערות)

תקציר העבודה

העבודה עוסקת באקולוגיה: חיקוי מילרייאני, גומחה ממומשת, הפרדת גומחות, גומחסה בסיסית, תחרות ניצול, תחרות לכאורה, משאבים, פרדוקס הפלאנקטון, מודל לוטקה וולטרה, השערת ינזן-קונל, תיאוריית הגבלת הפצה, הדדיות אובליגטוריים, שיווי משקל תחרותי, הדדיות, טילמן ועוד. עבודת הגשה ממ"ן 14 בקורס אקולוגיה 20412
הוכנה ע"י סטודנטית לתואר ראשון במדעי החיים, האוניברסיטה הפתוחה- בעלת בגרות 5
יח"ל בכימיה. ציון הממ"ן 89
ממ"ן 14- אקולוגיה שאלה מספר 1
א. נכון.
חיקוי מילרייאני [IO1] הוא מצב בו לשני מינים מסוכנים יש אותו דגם אזהרה שמגביר את עוצמת החיזוקים השליליים שיקבל הטורף בהתנסויות עם טרף הנושא דגם כזה, וכך למעשה פוחת הסיכוי של אותו מין להיטרף.
ב. לא נכון. גומחה ממומשת- אותו חלק של הגומחה הבסיסית (הפוטנציאלית) שנתפס על ידי פרט או מין באופן ממשי, בסביבתו הטבעית שעשויה להכיל מתחרים וטורפים[IO2] . הפרדת הגומחות תלויה גם בגילדה ביולוגית, שכאשר מינים שונים משתייכים לאותה גילדה ומנצלים בעצם את אותם משאבים דומים. בנוסף, גומחה אינה תחום חד וברור והן משלימות האחת את השנייה בחפיפה של מימדים שונים, כמו בפאזל – דגם זה נקרא  השלמת גומחות. גומחה שאינה ממומשת עם מינים אחרים היא גומחה בסיסית. ג. לא נכון. תחרות ניצול- היא תחרות על משאב משותף[IO3] . "תחרות לכאורה" נובעת מכך שלמינים מתחרים יש יחסי גומלין עם מין משותף שלישי. ד. לא נכון. אף על פי שהם [IO4] לא נפגשים יש השפעות הדדיות על הסביבה המשותפת ואין בהכרח צורך לפגישה פיזית ביניהם או שהפרדת הגומחות יכולה לנבוע מיחסי גומלין ביניהם. לדוגמא, מין אחד מנצל משאב החיוני למין השני ובעקבות כך המין שני נפגע.  ה. לא נכון. ישנם מצבים בהם מינים [IO5] מתחרים מתקיימים באותו כתם גידול מבלי שהמתחרה החזק יותר ידחק את החלש, כמו למשל במקרים של סביבה שמשתנה חליפות. במקרים כאלה לא מתקיימת דחיקה של המין החלש יותר מכיוון שהסביבה משתנה יותר מהר מהמהירות בה יכול להידחק המין. דוגמא מוחשית לכך היא פרדוקס הפלאנקטון.
ו. נכון. מכיוון שסביבות יכולות [IO6] להשתנות לעיתים יהיה יתרון תחרותי למתחרה אחד ולעיתים לאחר. התקיימות מתחרים רבים בכפיפה אחת מתאפשרת כי הסביבה משתנה באופן קבוע ושינוי זה חל לפני דחיקתו של אחד המינים.
ז. לא נכון. מודל לוטקה וולטרה- המודל הראשון שהוצע ליחסי תחרות ונשען על המודל הלוגיסטי. פיתוח המודל מבוסס על בניית איזוקלינת אפס עבור על אחד מהמינים המתחרים [IO7] והצבת וקטורים של השתנות גודלי האוכלוסיות של שני המינים. כיווני הווקטורים מלמדים על התוצאה החזויה: דחיקה של אחד המינים או דו קיום. ממודל לוטקה-וולטרה עולה שתוצאות התחרות מושפעות מהיחס שבין השפעות שליליות תוך מיניות לבין-
 [IO1]7/7
 [IO2]מה זה אומר? איך המצאות טורפים או מתחרים משפיעה על הגומחה? קשה לי להבין אם הבנת.
4/7
 [IO3]7/7
 [IO4]7/7
 [IO5]7/7
 [IO6]7/7
 [IO7]המודל מתייחס למשוואות הגידול הלוגיסטי של המינים.
הוא מתיחס לכושר הנשיאה של כול מין וכיצד המתחרה (צפיפותו וחוזק התחרות שלו) משפיעה על כושר הנשיאה.
3/7