אקולוגיה. ציון: 88 (עם הערות)

תקציר העבודה

העבודה עוסקת באקולוגיה: מגוון המינים, עושר המינים, מדד סימפסון, מדד שאנון, סוקצסיה, חברת השיא, תיאוריית האיים של מקארתור וולסון, מודל יוסטון, תיאוריית ההפרעה הבינונית, שוניות אלמוגים, יערות טרופיים, משאבים, אגם, מין מפתח, יחידת נוף, אקולוגיה של הנוף, GUD, שדה חרוש ועוד. עבודת הגשה ממ"ן 16 בקורס אקולוגיה 20412
הוכנה ע"י סטודנטית לתואר ראשון במדעי החיים, האוניברסיטה הפתוחה- בעלת בגרות 5
יח"ל בכימיה. ציון הממ"ן 88
ממ"ן
1 6- אקולוגיה שאלה מספר
1 א. נכון.
מגוון מינים[IO1] – תכונה של חברה-מערכת שמבטאת את עושר המינים בחברה וגם את השיווניות ביניהם (שכיחותם היחסית). עושר המינים משמש, לעיתים קרובות מדד למגוון. מדדים שמבטאים את גם את העושר וגם את השיווניות הם למשל מדד סימפסון ומדד שאנון. עושר המינים- מספר המינים בחברה או באזור מסוים. עושר מינים הוא אחד המרכיבים של מגוון מינים ויש שמשתמשים בו ישירות כמדד למגוון מינים. עושר מינים יכול בפני עצמו להוות מדד למגוון מינים. שילובו עם שיוויוניות יוצרים מדדי מגוון נוספים ולכן המשפט נכון.
ב. לא נכון. סוקצסיה- דגם התחלפות אוכלוסיות בבתי גידול לאורך זמן, שנובע מרצף של תהליכי התנחלות והכחדה מקומית. סוקצסיה יכולה להתרחש בקנה מידה קטן (מקומי) או גדול, במקרה של קנה המידה הגדול מתקבל דגם של התחלפות חברות ביולוגיות. חברת השיא- חברה-מערכת שכתמי הפרעה חדשים מופיעים בה בתדירות נמוכה, רוב הכתמים יימצאו רוב הזמן בשלב השיא, שבו מגוון המינים נמוך עקב דחיקה תחרותית. תהליך הסוקסציה הוא תהליך של שינויים בהרכב החברה עד להגעה לחברת שיא[IO2] . לא צפויים תהליכי הכחדה של מינים לגמרי מהחברה. ג. לא נכון. תיאוריית האיים של מק'ארתור ווילסון גורסת כי שינוי במספר המינים תלוי בקצב ההתנחלות של מינים חדשים ובקצב ההכחדה של מינים קיימים.
התחלופה נמשכת תמיד וההרכב כן משתנה. על פי תיאוריית מקארתור ווילסון לשיווי משקל באיים, שינוי במספר המינים באי גורר שינוי בקצב ההתנחלות של מינים חדשים ובקצב ההכחדה [IO3] של המינים הנוכחים בו. ד. לא נכון.
להיפך[IO4] , ככל שהאי גדול יותר כך הסיכוי להכחדה נמוך יותר. אי גדול יותר יכול לקיים אוכלוסיות גדולות יותר, שנשקף להן סיכון קטן יותר להיכחד.
ה. נכון. התרחקותן של יבשות [IO5] גרמו להתנתקות של אוכלוסיות מאותו מין ואילו התחברות של יבשות שהיו מנותקות הביאו למפגש בין מינים. שני התהליכים הנכללים בנדידת היבשות עשויים היו להשפיע על ההרכב ועל כושר המינים בחברות הביולוגיות של היום. ו. נכון. לפי המודל שפיתח [IO6] יוסטון- הגורמים העיקריים שקובעים את מגוון המינים הם תדירות ההפרעה ותדירות הדחיקה התחרותית המצויה במתאם חיובי עם שיעורי הריבוי ועם פוריות הסביבה. לטענתו של יוסטון, בסביבה פורייה (עתירת משאבים), קצבי גידול האוכלוסיות הם גבוהים וקצבי גידול אוכלוסיות גבוהים, מצידם, גוררים קצבי דחיקה תחרותית גבוהים. בעזרת מודל גרפי, יוסטון הראה שהמגוון הגבוה ביותר צפוי כאשר גם תדירות ההפרעות וגם תדירות הדחיקה התחרותית הן נמוכות עד בינוניות. מכיוון שרמת המשאבים היא הקובעת, לטענתו, את תדירות…
 [IO1]7/7
 [IO2]נובע מהבדלים בכושר ההפצה, תחרות ו תנאים שמשתנים בבית הגידול
4 /7
 [IO3]גודל השטח ומידת בידודו משפיעים על הקצבים השונים 5/7
 [IO4]7/7
 [IO5]7/7
 [IO6]יפה 7/7