הצעת מחקר לתזה- עובדות קבלני ניקיון- מגדר בשוק העבודה היבט פמיניסטי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 5303
מספר מקורות 46

תקציר העבודה

עובדות קבלני ניקיון- מגדר בשוק העבודה היבט פמיניסטי תוכן עניינים
מבוא מסגרת מושגית ורקע תיאורטי 
2 .1  תיאוריות של כלכלה דואלית ושוק העבודה מפולח
2 .2  נאו קורפורטיזם קנבליזציה של ענף הניקיון נשים בשוק העבודה ותנאי העסקה פוגעניים העסקה לא שגרתית סיכום ביבליוגרפיה עבודה זו תכוון להסביר את תהליכי צמיחת, והתפתחות העסקה קבלנית בענף הניקיון בסקטור הציבורי בישראל , צורת העסקה המאופיינת בניתוק מבני וחברתי של העובדים ממקום עבודתם הממשי עקב מעורבותו של גורם נוסף, מתווך, בתהליך ההעסקה ומביאה להתרחבות אי שוויון בשוק העבודה ובחברה הישראלית; אי שוויון הנשען על ממדים של מגדר,  מוצא אתני ומעמד. המחקר יבחן את ההתנהלות והיחסים הקיימים במסגרת הסדרי ההעסקה הקבלניים, זאת מתוך נקודת המבט של עובדות הקבלן. ניתוח התפתחותה של העסקה קבלנית בענף הניקיון בסקטור הציבורי יאפשר להאיר את האופן בו מתבצעים תהליכים אלו וכן להבליט את המשתנים המובילים למעבר מהעסקה ישירה להעסקה עקיפה.
שאלות המחקר בעבודתי היא:
 מדוע התפתחה העסקה קבלנית בענף הניקיון במהלך שנות ה 50 וה 60 וכן מה היו המנגנונים אשר הובילו להתמסדות ענף הניקיון כעיסוק קבלני.
כלי הניתוח בעבודתי הם תיאוריות של כלכלה פוליטית אודות שוק העבודה המפוצל והמבנה הניאו קורפורטיסטי תיאוריות פמיניסטיות שיסבירו את הבסיס לפיצול שוק העבודה ובניית מערכת קורפורטיסטית בישראל מבנה ומהלך העבודה הפרק הראשון יציג מסגרת תיאורטית וכן מסגרת מושגית ורקע היסטורי מוסדי שישמשו אותי במהלך המחקר.  תחילה יוצג הגוף התיאורטי שעוסק בפיצול שוק העבודה. זו לצד זו יוצגו  התיאוריות של פיורה, אדוארדס ובונסיץ ככלים שישמשו אותי בהמשך להסבר הפיצול המתקיים בשוק העבודה הישראלי עם התפתחותה של ההעסקה הקבלנית בענף הניקיון. לאחריה תוצג התיאוריה הניאו קורפורטיסטית, שתשמש אותי, ביחד עם התיאוריה של שוק העבודה המפוצל לבחינת אופיו הייחודי של הפיצול הישראלי, זאת בהסתמך על מחקרו של גרינברג (1996 (.אציג בהמשך את התיאוריה הפמיניסטית, שתסייע לי להבנת אופני הפיצול המתהווה בסקטור הציבורי, יוצגו מושגי מפתח מהניתוח של מבני שוק העבודה הישראלי וההסתדרות .
הפרק השני יציג את הדיון במבני הכוח של הכלכלה הפוליטית הישראלית, באמצעות דיון בתת מחלקה בתוך האגוד המקצועי בהסתדרות, דרך הצגת עובדות הניקיון וכן באמצעות הניתוח המוסדי של המדור לעובדת השכירה. אבחן לעומק את היחס של ההסתדרות בכלל והאגוד המקצועי  בפרט לנשים בתוך תנועת העבודה ומחוצה לה ולענף הניקיון . אשתמש במשתנים חברתיים כמגדר ואתניות יהווה מסד לדיון על האופן בו מייצר ארגון העובדים הניאו-קורפורטיסטי שליטה על קבוצות חברתיות שונות, כחלק מתהליכי ייצוגן בשוק העבודה.
הפרק השלישי יעמיק את הדיון על ההסתדרות וינתח את אופני ההתמודדות של מנגנוני האיגוד המקצועי השונים עם תופעת הקבלניזציה של ענף הניקיון. בפרק זה יוצגו ההגיונות השונים המנחים פעולתם של מוסדות ההסתדרות בדרגים השונים וכן כיצד הגיונות אלו מייצרים את תגובתם לתופעה הנחקרת. במהלך פרק זה אנתח את תחילת התמסדותה של התופעה בהקשר ההיסטורי בו נוצרה. הסוגיה התיאורטית שתעלה בפרק זה תנחה את הדיון על האופן בו מתפצל שוק העבודה על בסיס קטגוריות חברתיות מסוימות וכן כיצד פועל האיגוד המקצועי בהסתדרות  למיסודו של פיצול זה כאמצעי שליטה כלכלי ופוליטי.
הפרק הרביעי יציג את הפיכתו של ענף הניקיון בסקטור הציבורי לענף קבלני, עם התמסדותה של מערכת יחסים קיבוצית בין המעסיקים וההסתדרות. בפרק זה אנתח את האופן בו מתפתחת השותפות הניאו קורפורטיסטית בין המדינה, ההסתדרות והמעסיקים הפרטיים כתהליך כלכלי פוליטי של קיבוע השליטה על הענף ועל העובדים בו. הפרק החמישי והאחרון בעבודה יציג סיכום של הממצאים בהם דנתי לאורך הפרקים הקודמים, תוך אינטגרציה ביניהם לכדי תהליך היסטורי סדור של התפתחות ההעסקה הקבלנית בענף הניקיון. כמו כן תוצג אינטגרציה בין המסגרות התיאורטיות השונות ששימשו לניתוח התפתחות היסטורית זו לצורך שכלול הגוף התיאורטי הקיים, למען יצירת מסגרת מסבירה לתופעה הנחקרת בעבודה וכן לתופעות אחרות בעתיד. שוק העבודה הינו ממוגדר מיסודו כאשר יחסי הכוח בו מוטים באופן אינהרנטי לרעת נשים, באופן שמדיר אותן משליטה מלאה בחייהן כעובדות (Padavic and Reskin, 2002) .
מקומן של נשים בשוק העבודה, הקשיים הייחודיים שחלים על נשים בשוק, החסמים הרבים והמגוונים העומדים בפניהן הינם היבטים שונים של חלוקת העבודה המגדרית בחברה  )סבירסקי  וברנשטיין, 1980 ; יזרעאלי ואח'  1999; Hartmann, 1979 ; Acker, 1999). גישות פמיניסטיות גורסות כי יש לבחון תופעות של חוסר ביטחון תעסוקתי ופגיעה בזכויות עובדים בהקשר של השינויים הפוליטיים-כלכליים הגלובליים והמקומיים, המשפיעים על קבוצות מסוימות יותר מעל אחרות (Goode & Maskovsky, 2000). הספרות מצביעה על קשר בין מגדר ורקע אתני לבין עבודה בתנאים פוגעניים של העסקה לא שגרתית ( Casey  & Alach, 
2 004).  לנשים סיכוי גבוה יותר מאשר לגברים להיות מועסקות בעבודות זמניות או חלקיות, בהן לא קיימת הגנה של חוקי העבודה (Ching & Kwan, 2002) .
קיים קשר הדוק בין מצבן של נשים בשוק התעסוקה למצבן של נשים בחברה בכלל. פער הכוחות בין נשים לגברים, הממוסד ומושרש בכל מוסדות החברה, מהווה קרקע פורייה להפעלת אלימות כלפיהן, הן בתחום החיים הציבוריים והן בתחום המשפחה (Douglas, Bathrick & Perry, 2008).