השפעת מיקור חוץ על ביצועי החברות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 8405
מספר מקורות 33

תקציר העבודה

המחלקה לניהול וכלכלה עבודה סמינריונית בקורס בניהול אסטרטגי (10908) הנושא: השפעת מיקור חוץ על ביצועי החברות תוכן העניינים:
מבוא. 2
1 . מהו מיקור חוץ: 5
1 .1. רקע
היסטורי: 8
1 .2.
גורמים לשימוש במיקור חוץ: 10
1 .3.
מיקור חוץ: יתרונות וחסרונות. 12
2 .
תהליכים ויישומים של מיקור חוץ: 15
3 . מדדים לבחינת ההצלחה: 18
4 . מיקור חוץ והשפעתו על החברות: 20 5. מיקור חוץ באמצעות מסחר והשקעות בינלאומיים:
5 5.1.
שאלת המחקר: 27
5.2.
השערת המחקר: 28
6 .דיון בשאלת המחקר: 32
6 .1 .המלצות למנהלים : 33
7.סיכום ומסכנה: 35
8 .טבלת חמשת מאמרי הליבה של העבודה: 39
ביבליוגרפיה: 41
החל משנות השמונים של המאה העשרים החלה מדינת ישראל בתהליכי הפרטה, כחלק מתופעה גלובלית של מדיניות הפרטה (privatization) בממשלות מערביות בעולם. במסגרת תהליכי ההפרטה, מתבצעת פעמים רבות הפרטה חלקית, המכונה בשם "מיקור חוץ" (Outsourcing/Contracting-out). במיקור חוץ, האחריות למוצר או לשירות נותרת, בדרך כלל, בידי המדינה – אולם הביצוע מועבר בשיטות שונות לידי גורם חיצוני.
תופעת הגלובליזציה והצמיחה המהירה של טכנולוגיות מידע, לרבות באינטרנט, שינו באופן ניכר את אופי הפעילות הבינלאומית של חברות. היום, מיקור חוץ הוא גלובלי ומקיף מגוון רחב של שירותים מבוססי ידע, כמו הנהלת חשבונות, שירותים פיננסיים, מיסוי, שירות לקוחות, טכנולוגיית מידע, שרטוטים הנדסיים, משאבים אנושים, מחקר ופיתוח (R & D), עיבוד נתונים (Subroto & Sivakumar,2012). מיקור חוץ (OUTSOURCING) ככלי ניהולי עשוי לספק יכולות של גמישות עסקית, התמקדות בפעילויות ליבה, קיצור זמן הייצור, הקטנת רמות המלאי, שטחי עבודה וייצור, שימוש אופטימלי בכוח אדם, הקטנת העומס על מחלקות הרכש ועוד.
בחרתי לחקור את הנושא של מיקור חוץ והשפעתו על פעילות החברות מכיוון שבימינו כמעט כל חברה נעזרת במיקור חוץ. מחקר זה נערך במטרה לבחון את השפעת מיקור חוץ הננקט על ידי החברות על מידת הצלחתן העסקית.
השערת ה"אפס" של המחקר הייתה שמיקור חוץ אינו משפר את ביצועי החברות.
זאת לעומת ההשערה שמיקור חוץ משפר את ביצועי החברות: מגדיל את הרווחיות, מגדיל את ההוצאות על מחקר ופיתוח, משפר את התחרותיות של החברות אל מול המתחרים. ארצה לבדוק גם את ההשערה ש ככל שקיים מתאם חיובי בין החשיפה של המדינות למסחר בינלאומי לבין הצמיחה – נוכל בקירוב ללמוד מכך שפעילות מיקור חוץ תורמת לביצועי החברות.
אולם נשאלת השאלה באילו תחומים מיקור חוץ יביא לשיפור הביצועים העסקיים והאם ישנם תחומים בהם מיקור חוץ עלול להזיק.
העבודה הזאת בוחנת את השפעת מיקור חוץ על ביצועי החברות. אנו מתעניינים בבדיקה האם מיקור חוץ מגדיל את רווחיות החברות / מקטין את העלויות של החברות / משפר יכולת תחרותית של הפירמות. המשתנים התלויים הנבחנים הם: רווחיות, עלויות, עמדה תחרותית אל מול המתחרים. משתנה בלתי תלוי: ביצוע מיקור חוץ.