העוני במגזר החרדי בישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 9616
מספר מקורות 33

תקציר העבודה

החוג ללימודים רב-תחומיים תוכנית אשכול העוני במגזר החרדי בישראל עבודה סמינריונית בקורס דמוגרפיה פוליטית מגיש:
ת.ז:
פברואר
2 016
תוכן עניינים
מבוא. 3
פרק 1 העוני בישראל. 5
1 .1 מהו עוני ? 5
1 .2 היסטורית העוני 7
1 .3 מדידת העוני בישראל: 9
פרק 2 הסיבות העיקריות לעוני בישראל. 13
2 .1 הסיבות העיקריות לעוני בישראל: 13
2 .2 מהו קו העוני ? 15
2 .3 קביעת קו העוני בישראל. 17
פרק 3 – העוני באוכלוסיית החרדים. 19
3 .1 מאפייני הקבוצות הנמצאות בסיכון גבוה לעוני בישראל. 19
3 .2 האוכלוסייה  החרדית : 20
3 .3 הגורמים לעוני בקרב האוכלוסייה היהודית-החרדית. 23
פרק 4- פתרונות ודרכי טיפול לצמצום העוני במשפחות החרדיות בישראל. 27
4 .1 מדיניות ישראל לבעיית העוני בכלל. 27
4 .2 מדיניות ישראל לבעיית העוני במגזר החרדי בפרט. 29
סיכום. 30 מקורות. 32
תקציר עוני מוגדר כמצב של רווחה נמוכה, והכלכלה של העוני עוסקת בהגדרת העוני ובמדידתו. לא כל המדינות מגדירות עוני באופן דומה, אף שכמעט כל המדינות המפותחות אימצו את עיקרון העוני היחסי – כלומר, מצב העניים לעומת שאר האוכלוסייה, בניגוד להגדרת סל מוצרים ספציפי והיכול לרכוש אותו. ההגדרה הרשמית של קו עוני בישראל היא מחצית מההכנסה הפנויה החציונית לנפש מתוקננת.
עוני היא תופעה בינלאומית והיסטורית, חוצה יבשות, ארצות וחברות. עניים הם אנשים אשר קיומם הנו בסכנה והם שרויים בדאגה תמידית לקיומם הפיזי. כל חברה מודרנית ומערבית פועלת לצמצום ומיגור תופעת העוני בתוכה. היכולות לאבחן, להכיר, לאפיין ולמדוד את העניים בחברה מהוות אמצעי וכלי מדיניות לטיפול וצמצום בעיית העוני ועוזרת בהפעלת תוכניות מדיניות במגמה להפחית ממספר העניים. הפערים, העוני והאי-שוויון במדינת ישראל אינם תופעה חדשה; על אף שבשנות השבעים המאוחרות נתפסה ישראל כאחת המדינות השוויוניות ביותר, מדידת העוני בישראל החל בשנות השמונים.
תופעת העוני אינה מייחדת את ישראל בלבד, ניתן להצביע על תופעות דומות גם בשאר העולם, אך בשני העשורים האחרונים לערך התחזקה מגמה זו עד מאוד, כך שכיום ישראל נתפסת כאחת המדינות הפחות שוויוניות בעולם, והיא ממוקמת בראש הרשימה של הארצות המובילות במדדי העוני והאי-שוויון. מצב שבו נבצר מפרטים לקיים רמת חיים המקובלת בחברה שבה הם חיים בשל רמת הכנסה נמוכה ומיעוט במשאבים. אנשים אלו עלולים לסבול ממספר רב של מצוקות כגון:
אבטלה, תנאי דיור ירודים, חוסר בשירותי בריאות, תרבות וכו' ומהיעדר הזדמנות ללמידה המאפשרת הסתגלות לשינויים שחלים בחברה. בשל מחסור במשאבים, פרטים אלו נדחקים לשולי החברה וחשים ניכור כלפי מוסדותיה.
אי-שוויון חברתי-כלכלי בין כלל מרכיבי האוכלוסייה מקורו אינו במחסור או בהתפתחות כלכלית איטית; להיפך, ככל שהכלכלה מתקדמת יותר ומתפתחת מהר יותר, כך גם גדלים הפערים בין מרכיביה השונים. בישראל המוסד לביטוח לאומי מפרסם מידי שנה את נתוני העוני הרשמיים המבוססים על שיטת המדידה היחסית הנהוגה בישראל המתבססת על הכנסות משקי הבית. למדידה יתרון משמעותי בזיהוי מצוקת העוני, באיתור האוכלוסייה הענייה, מתן פתרונות למיגור וצמצום העוני בקרב אוכלוסיות ספציפיות. מדידת העוני מאפשרת לחשוף את היקפה של האוכלוסייה החיה מתחת לרמה המקובלת בכל חברה נתונה בכל זמן נתון וכמובן גם את הרכבה הגילי והמגדרי. זיהוי העניים מאפשר לקבוע יעדים ברורים ומוגדרים במסגרת המדיניות הכלכלית למיגור העוני בקרב שכבות ספציפיות, כגון, קביעת שכר מינימום, הפניית משאבים לאזורים ספציפיים בהם יש ריכוז גבוה של עניים, שיפור מערכי השירותים הציבוריים, במיוחד חינוך ורווחה, באזורים בהם יש ריכוז גדול של עניים וכו'. אבחון גורמי העוני הינו תנאי בסיסי לגיבוש תוכניות ספציפיות וממוקדות למיגור העוני בקרב אוכלוסיות ספציפיות בהן תחולת העוני גדולה יותר מאשר הממוצע הכלכלי בחברה. כך, למשל, זיהוי תחולת עוני גבוהה בקרב בני 75 ומעלה מאפשרת להגדיל את קצבאות הזקנה באופן ספציפי לקבוצת גיל זו מבלי להעלות את קצבאות הזקנה לכל הזכאים לקצבת זקנה. עוד ניתן לבצע השוואות בינלאומיות, באיזה מידה תחולת העוני כמו גם עומק העוני במדינה מסוימת השתנה ביחס למדינות אחרות באותה קטגוריה כלכלית-חברתית. מדידת העוני ואופן התפלגות ההון וההכנסות חשובה גם מן ההיבט הפוליטי של שמירת המשטר הדמוקרטי.  מקומה של הקהילה החרדית במדינת ישראל הינו ללא ספק אחד הנושאים הרגישים והמורכבים ביותר איתו מתמודדת החברה הישראלית זה שנים רבות. התמודדות זו מהווה אבן בוחן ליכולת המדינה לגבש פתרונות שיבטיחו ויכבדו מחד את אופיו המיוחד של כל מגזר בפסיפס החברתי- תרבותי ומאידך לדאוג לשלב את כל המגזרים בעשייה המשקית שמבטיחה חוסן כלכלי וחילוץ מעוני.
השתתפות האוכלוסייה החרדית בכוח העבודה, הינו נמוך מאוד ומהווה גורם מרכזי לעוני, והגדלת ההשתתפות בתעסוקה מהווה דרך מרכזית להיחלצות ממנו.
המגזר החרדי מונה כ-8% מסך האוכלוסייה בישראל וגדל בקצב מהיר, רק שמצבו הכלכלי- חברתי ועתידי משליך לא רק על עצמו אלא על המשק והחברה בכללותם. ומכאן, כי קיימת חשיבות רבה להבין היטב את הגורמים המשפיעים על העוני בקרב האוכלוסייה החרדית בישראל במטרה למגר ולצמצם את גודלה .
בעבודתי אציג את היסטוריית העוני והסיבות לעוני בישראל בכלל ולמגזר החרדי בפרט, כמו כן אציג את החסמים והגורמים המשפיעים על מדד העוני בישראל בקרב האוכלוסייה החרדית, אציג מספר פתרונות במטרה למגר ולצמצם את אחוזי העוני באוכלוסיה החרדית בישראל.