קווים לדמותה של שרה אימנו בתחנות שונות בחייה

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 13687
מספר מקורות 29

תקציר העבודה

תקציר עבודה "קווים לדמותה של שרה אימנו בתחנות שונות בחייה" עבודה זו קיבלה ציון 95.
מבוא
"וַיִּקַּח אַבְרָם וְנָחוֹר לָהֶם, נָשִׁים: שֵׁם אֵשֶׁת-אַבְרָם, שָׂרָי… וַתְּהִי שָׂרַי, עֲקָרָה: אֵין לָהּ, וָלָד. וַיִּקַּח תֶּרַח אֶת-אַבְרָם בְּנוֹ… וְאֵת שָׂרַי כַּלָּתוֹ, אֵשֶׁת אַבְרָם בְּנוֹ; וַיֵּצְאוּ אִתָּם מֵאוּר כַּשְׂדִּים…" (בראשית, י"א, כ"ט-ל"א). סיפורה של שרי מתחיל בספר בראשית פרק י"א מפסוק כ"ט עד פרק כ"ג. בהמשך שמה של שרי משתנה לשרה (שם, י"ז, ט"ו) "…לֹא-תִקְרָא אֶת-שְׁמָהּ שָׂרָי: כִּי שָׂרָה, שְׁמָהּ." על-פי המסורת היהודית שרה המכונה שרה אמנו, היא הדמות המקראית הראשונה מבין  "אמהות האומה". שרי נישאה לאברם עוד כשגרו ב"אור כשדים", והצטרפה למסע המשפחתי של משפחת אברם אל ארץ "כנען". המשפחה לא הגיעה במסע זה לארץ כנען אלא נעצרה ב"חרן". בגיל 65, הצטרפה שרי אל מסעו של אברם לעבר הארץ אשר יראה לו האל – ארץ כנען. למסע זה לוקחים עמם שרי ואברם גם אנשים נוספים שהצטרפו אליהם בחרן, ביניהם לוט אחיינו של אברם ואת רכושם. בארץ כנען נסעה פמלייתו של אברם משכם  בצפון, דרומה לאזור בית-אל, ומשם לנגב.
שרה היא השותפה האולטימטיבית של אברהם בבניית האומה היהודית ובהפצת המונותיאיזם על ידי אברהם. היא האישה שהלכה עימו במסעותיו הרבים, שהייתה אשת סודו, והיא זו שהקריבה עצמה על מזבח האמונה, בהסכמתה שבשתיקה בהילקחה לבית פרעה ולבית אבימלך. עם כל זאת לא ויתרה שרה על חלומה להיות אם לזרע אברהם.
ביודעה כי רק על ידי הבאת צאצא לעולם,  תהיה זכות קיום לאמונת אברהם באל אחד. חלומה נקנה בייסורים, החל מהסכמתה לכך שאברהם ייקח את הגר שפחתה לאישה שתביא לאברהם זרע, דרך זלזולה של הגר בשרה ולבסוף מסתיים בבשורת ההיריון על ידי מלאכי אלוקים שבעקבותיו שרה יולדת את יצחק, ממשיך דרכו של אברהם אבי האומה. סיפורם של אברהם ושרה הוא אחד הסיפורים המרתקים והחשובים ביותר בתולדות האומה, ופרשני המקרא דנו רבות בדמותה של שרה – החל מלידתה, דרך נישואיה לאברהם, עקורתה, מסעותיהם המשותפים, החיבור בין צרתה-הגר לאברהם, ההיריון המופלא שמסתיים בלידתו של יצחק וכלה בעקידת בנה יחידה יצחק שלפי הפשט נראה כי היא לא הייתה שותפה למעשהו של אברהם בתהליך העקידה. במהלך עבודתי אענה על השאלה: מה היו הקווים בדמותה של שרה, בתחנות שונות בחייה תוך התייחסות לפרשנויות המקרא ופרשנים שונים. את דמותה של שרה אציג כפי שהיא מופיעה במקרא מול הדמויות הבאות:
אברהם בעלה.
פרעה ואבימלך.
הגר – השפחה המצרית בנה יצחק.
מול האלוקים. קודם שאדון בפרק הראשון הדן בזוגיות של שרה ואברהם תוך עיון בפרשנויות השונות, אפתח בבחינת קווים לדמותה לאורך התחנות השונות בחייה.
תוכן עניינים
מבוא. 1
הקדמה – תחנות שונות בחייה של שרה אמנו 3
פרק 1: קווים לדמותה של שרה והתנהלותה מול אברהם בעלה לפי הפרשנויות השונות. 5
1 .1 התנהלותה של  שרה כאשתו של אברהם.. 5
1 .2 התנהלותה של שרה כאשתו של אברהם מול הגר. 7
1 .3 התנהלותה של שרה כאשתו של אברהם מול אבימלך ופרעה. 8
1 .4 סיכום.. 9
פרק 2: קווים לדמותה של שרה בהתנהלותה מול הגבר הזר – פרעה ואבימלך. 10
2 .1 שרי בבית פרעה. 10
2 .2 שרה בבית אבימלך. 11
2 .3 השוואה בן המקרים.. 13
2 .4 סיכום.. 17
פרק 3: קווים לדמותה של שרה בהתנהלותה מול הגר שפחתה. 18
3 .1 הגישה החיובית של שרה כלפי הגר במציאת פיתרון לבעיית העקרות. 18
3 .2 יחסה השלילי של שרה כלפי הגר בראי הפרשנות. 20 עינוי הגר בידי שרי 20 "וַתֵּרֶא שָׂרָה אֶת-בֶּן-הָגָר…מְצַחֵק". 22
גירוש הגר וישמעאל. 24
3 .3 סיכום..
5 פרק 4: קווים לדמותה של שרה בהתנהלותה מול יצחק בנה. 27
4 .1 "ותצחק שרה…" – בשורת הזרע והולדתו של יצחק. 27
4 .2 סיפור העקידה. 29
פרק 5: קווים לדמותה של שרה בהתנהלותה מול אלוקים.. 31
5.1 הנבואה וההבטחות. 31
5.2 צחוקה של שרה והשיחה עם האל. 32
5.3 סיכום.. 33
פרק 6: השוואה בין פיוט  ושיר מודרני 34
6 .1 בקשה/ חווה פנחס הכהן 34
6 .2 עת שערי רצון/ ר' יהודה אבן עבאס. 36
פרק 7: סיכום.. 39
ביבליוגרפיה. 41