מהיכן בא הרע לעולם לפי תפיסת המקרא?

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2174
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

תקציר מהיכן חדר הרוע לעולם? נראה כי ספר בראשית לא נתן דעתו לשאלה מהיכן חדר הרוע לעולם ולנפש האדם. בפרקים הראשונים של הספר נאמר כי אלוהים ברא את האדם בצלמו ובדמותו. מפרשים רבים סבורים שהדמיון הוא רוחני- שכלי. כאן עולה השאלה אם באלוהים בד"כ לא נמנה את כל התכונות השליליות שמנינו לעיל, מהיכן כל התכונות הרעות שבאדם? על השאלה האם אלוהים ברא רע, עונה ישעיהו השני בחיוב: "בורא אור ובורא חושך, עושה שלום ובורא רע", אמנם זהו שלב מאוחר מאד בהתפתחות האמונה המקראית.
בספר בראשית ההנחה היא שהרע בא מבני האדם. בבני האדם יש רוע מתחילת ספר בראשית (לצד הדעת טוב ורע וחופש הבחירה). אדם וחוה מפירים את האיסור האלוהי; קין רוצח את הבל; למך הורג כמה אנשים ומתפאר בכך. בני האדם בתקופת המבול משחיתים דרכם, ואלוהים עצמו מגיע למסקנה כי "רבה רעת האדם בארץ" (בר' ו). אלוהים לא לוקח על עצמו את האחריות להתנהגות בני האדם, כי הוא משאיר להם את "הבחירה החופשית" את הרצון החופשי  וזה יתרונם על פני כל היצורים שנבראו.
אבל אנו יודעים שהוא זה שברא אותם והוא היה יכול לעצב אותם כבריות יותר טובות, כנרמז אצל ירמיהו פרק לא (בתקופה מאוחרת) : " כִּי זֹאת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֶכְרֹת אֶת־בֵּית יִשְׂרָאֵל אַחֲרֵי הַיָּמִים הָהֵם נְאֻם־יְקֹוָק נָתַתִּי אֶת־תּוֹרָתִי בְּקִרְבָּם וְעַל־לִבָּם אֶכְתֲּבֶנָּה וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים וְהֵמָּה יִהְיוּ־לִי לְעָם.