סטיה חברתית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע , ,
קורס
שנת הגשה 2016
מספר מילים 2562

תקציר העבודה

ממ"ן 13 סטייה חברתית ציון:87
חלקו השני של הממ"ן מושלם ומשקף הבנה מעולה של האופן שבו יש ליישם את שיטת הניתוח הקונסטרוקציוניסטי על תופעת האונס. המענה לשאלה הראשונה עם זאת איננו שלם די הצורך ומשקף, כך נידמה לי יותר הבנה לא שלמה של השאלה. קראי הערותי בממ"ן ואת פתרונו באתר והשלימי. אשמח שוב לקבל את אישורך לפרסם את הממ"ן באתר כאחד מן הממ"נים המצטיינים. בהצלחה בהמשך הקורס – ארנה 
2 9/40 שאלה 1:
א. 10/15 מימד סובייקטיבי- משקף את אופן התגובה החברתית כלפי תופעה והגדרותיה של החברה את התופעה שמתבצעת דרך הערכה ושיפוט של התופעה מבחינת רמת הנזקים המיוחסים לה ורמת האיום הנתפסת שעשויה התופעה להוות לחברה-כפי שעולה במוסדות ומגזרים חברתיים שונים הקרויים "קהלי צופים", כגון: מוסדות חקיקה, מערכות אכיפת החוק, תקשורת, ציבור, זירה דתית, אקדמיה, זירה פוליטית, סוטים,עבריינים,הקרבנות למעשי הסטייה וכדומה. ממד זה, משקף מציאות חברתית מובנית של התופעה ולאו דווקא משקף באופן ממשי את היקף,מהות והשלכות התופעה במציאות מה בהצגת הממד הסובייקטיבי לכשעצמו מוכיח זאת? השלימי מהפתרון באתר,ולכן בשלב הראשון מתבצעת חשיפת המימד הסובייקטיבי:אופן תפיסת החברה את הסטייה והגדרותיה את הסטייה ביחס לתופעה מסוימת במקום מסוים, לרבות הגדרות החוק,ובזה המימד תורם להסבריה התיאורטיים של הגישה לתופעת הסטייה זה לא עונה על שאלת התרומה של הצגת הממד הסובייקטיבי להסברים התיאורטיים ששל הגישה. ראי פתרון באתר והשלימי. ב. 9/10 מימד אובייקטיבי- משקף את מה שהתופעה באמת מבחינה עובדתית ומתבטא במהותה (ביטויי ההתנהגות למשל), בהיקפיה האמיתיים כפי שמתבטאים במציאות, בהשפעותיה על היחיד ועל הסביבה, בנזקיה הממשיים וכדומה.
 חשיפת ממד זה נועדה להוכיח את קיומה של המציאות המובנית,(זאת למעשה התרומה בחשיפתו) באמצעות ההצבעה על הפער שבין עוצמת התגובה החברתית לתופעה לבין עוצמת נזקיה לסביבה  מה צריך לעשות עם הממד האובייקטיבי כדי להוכיח זאת? צריך להשוות אותו לממד הסובייקטיבי וכך לאמוד את הפער ביניהם וליחיד-הבחנה כזאת אמורה להוביל את החוקרים הקונסטרוקציוניסטיים לאמוד את מידת ההתאמה בין שני ממדי התופעה.
ג. 10/15 בשונה מהנחת היסוד הפוזיטיביסטית-לפיה ההגדרה של תופעה כסוטה תואמת תמיד את ממשותה ואת הנזק החברתי שטומנת בתוכה,טוענים תומכי הגישה הקונסטרוקציוניסטית כי החפיפה בין הגדרתה של התנהגות או תכונה כלשהי כמזיקה או כסוטה (שזהו הממד הסובייקטיבי לפי תומכי הגישה), לבין נזקיה,היקפיה ואפיוניה הממשיים(הממד האובייקטיבי כפי שמוגדר בגישה זאת),רחוקה מלהיות מושלמת,אף על פי שלעיתים מתקיימת החפיפה בין הממדים,לשם כך למעשה משווה הגישה הקונסטרוקציוניסטית בין הממדים (סובייקטיבי ואובייקטיבי)  של תופעה נתונה.
לטענת תומכי הגישה הקונסטרוקציוניסטית-ראוי להציג הסבר תיאורטי לפער זה שבין חומרת התגובה לבין חומרת תכונותיה האובייקטיביות של התופעה-כתוצר של תהליך הבניה חברתית איך תהליך של הבניייה חברתית יצר את הפער? באיזה אופן הבניייה חברתית מייצרת את הפער? –