מבוא ללימודי מגדר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
ציון 100
שנת הגשה 2016
מספר מילים 2000

תקציר העבודה

1 00 עבודהמצוינת! ממ"ן 11 מבוא ללימודי מגדר-תשובות:
תשובה 1:סעיף א' "הגורם המרכזי לנחיתות הנשים היא עבודת האמהות"- עמדת אורטנר:היסוד המשותף לכל התרבויות שאורטנר מצביעה עליו כמקור לנחיתות הנשית:
היסוד המשותף הוא ההמשגה של הניגוד טבע / תרבות. אורטנר כותבת:"טענתי היא, שכל תרבות מכירה במפורש ומאשרת את ההבדל בין פעולת הטבע לבין פעולת התרבות (התודעה האנושית ותוצריה), ומבטאת זאת.  יתרה מזאת, נבדלותה של התרבות נעוצה בדיוק בעובדה שהיא יכולה, ברוב המקרים, להתעלות אל מעבר לתנאים הטבעיים ולהכפיף אותם למטרותיה." אורטנר מצביעה על ניגוד כללי שמאפיין לדעתה את כל החברות, למרות שביטוייו שונים, הניגוד בין הטבע (החומר, הגוף, הגשמיות) לבין התרבות (הנפש, התודעה, הרוח).  היא טוענת שבכל החברות מתקיים הניסיון להתעלות מעל לטבע, לשלוט בטבע ולשנות את הטבע באמצעות מה שנתפש כ"תרבות".
שמצבן כמעמד סוג ב' בכל התרבויות נובע [ronitgr1] – בפשטות מהטענה שנשים מזוהות עם הטבע או מקושרות איתו באופן סמלי, וזאת בניגוד לגברים, המזוהים עם התרבות". הטענה היא כי היחס בין נשים וגברים מעוצב, בכל החברות, לאור התבנית ההירארכית טבע / תרבות.  אלאור מסבירה את התיזה של אורטנר: "כל החברות מבקשות לעצב, לנקות ולטהר את הגשמי/ הטבעי, על ידי פעולות תירבות ומישמוע.  הפילוח המגדרי הוא חלק יסודי בפעולות אלה, ובמהלכו מוסמכת האישה אל הטבע והגבר אל התרבות." √ מקורו של הניגוד ההירארכי בין נשים לגברים טמון אפוא בניגוד ההירארכי הבסיסי שבין הטבע לתרבות, כאשר נשים מזוהות עם הצד הנחות של הניגוד – הטבע, ואילו גברים עם הצד הגבוה – התרבות. אורטנר נותנת 3
הסברים להסמכתן של הנשים לטבע:הסבר גופני-עקב מעורבותו הגדולה יותר של גוף האישה בתפקודים טבעיים הכרוכים בהתרבות, היא נתפסת כחלק מהטבע יותר מאשר הגבר נתפס ככזה),הסבר חברתי-הפיכתן של נשים לאימהות – כלומר, התפקיד החברתי של הטיפול בתינוקות ובילדים, שמסור לנשים באופן בלעדי – מביא גם כן לתפישתן של נשים כקרובות יותר לטבע) –
 [ronitgr1]לתקן ניסוח