מה היה סוד הצלחתה של תנועת החסידות?

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 8263
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית מה היה סוד הצלחתה של תנועת החסידות?
במסגרת הקורס הדרך לקוצק: רציפות ותמורה בחסידות פולין תשע"ד מהו סוד הצלחתה של התנועה החסידית?
מבוא
מהו ההסבר להתפשטותה המהירה של החסידות בעשורים שלאחר מות הבעש"ט?
שאלה זו נתונה בויכוח בין החוקרים והיא השאלה המרכזית בעבודה זו. נציג את דעות החוקרים המובילים בחקר החסידות, מחוקרים שפעלו בתחילת המאה העשרים, כגון דובנוב, ועד חוקרים הפועלים בזמננו כגון עמנואל אטקס.
ההסברים שנביא בעבודה מתחלקים להסברים כלכליים-חברתיים, כמו הסבריהם של דובנוב, כ"ץ ודינור ואטינגר במידה רבה, וקבוצה אחרת של הסברים קשורים במהפכה הרוחנית שחוללה החסידות, אותה מייצגים אשכולי, שלום, אידל, ואטקס במידה רבה.
פרק א' עוסק בהסבריהם הכלכליים חברתיים של דובנוב וכץ. שניהם מצביעים כרקע לעליית תנועת החסידות, על התנאים הקשים שבהם מצאה עצמה יהדות פולין במאה הי"ח, כאשר הנהגתה מתפוררת ואינה מסוגלת לתת תשובה ערכית ומנהיגותית למצב. השאלה שמעלה כ"ץ לקראת סופו של הפרק היא מדוע על רקע התנאים הקשים והתפוררות המנהיגות צמחה דוקא תנועת החסידות עם התכנים המיוחדים שלה?
פרק ב' נותן תשובה לשאלה הזו. בפרק זה מוצגת הגותם של 3 חוקרים, שלום, דובנוב ואידל. שלושתם רואים בחסידות תנועת המשך לתנועות הקבלה: הזוהר, האר"י והשבתאות. השאלה המרכזית בפרק זה היא מה חידשה החסידות לעומת התנועות הקודמות של הקבלה, שבסופו של דבר שקעו והתפוררו? מה היה הקסם שלה שדיבר אל ההמונים?
בפרק ג' אני עוסק בהשקפתו של אטינגר על סוד הצלחתה של החסידות. לכאורה היה ניתן לצרף אותו לחוקרים של הפרק הקודם כי הוא אומר: ש"המחקר מאפשר לנו כיום להסיק בבטחה שהצלחתה של החסידות נבעה מכך שהיא הפכה כמה תורות מיסטיות לנחלת "האינטליגנציה" באותו דור". את דעתו ניתן לתמצת בכך שהחסידות הצליחה בזכות מתינותם וחוכמתם של מנהיגיה בתחומים השונים שבהם התמודדה, וגם בזכות דמות מנהיג העדה שהתפתח בה – 'הצדיק'.
פרק מיוחד אני מקדיש לתרומתו הרעיונית של הבעש"ט לחסידות ובודק באיזו מידה רעיונותיו התקיימו אחריו.
הפרק הבא בודק את המניעים למלחמה בין המתנגדים לחסידים, שאלה המתבקשת על רקע תיאור ההרמוניה בין החסידים לשאר חלקי העם, המתוארת במאמרו של אטינגר.
העבודה מסתיימת בנספח/פרק המוקדש למעמדו ולדמותו של הצדיק בעדה החסידית (שבו אני רואה את הסוד להצלחת החסידות).