עבודת סיכום במסגרת הקורס "אסטרטגיות הוראה" - תכנון פעילות לחינוך מיוחד - ילדים אוטיסטים

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1189
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

עבודת סיכום במסגרת הקורס "אסטרטגיות הוראה" )משקל עבודת הסיכום 80% מהציון הסופי בקורס( שנת הלימודים תשע"ו סמסטר קיץ – ניתן להכין את העבודה בזוגות מועד ההגשה 30.8.15
יש להגיש את העבודה מודפסת במזכירות יש להתייחס לשתי אסטרטגיות בהתייחס לכל אחת מהאסטרטגיות ) %96 🙂
1 . הציגו קושי שעולה בעבודה עם ילדים עם צרכים מיוחדים )ניתן להתייחס לילדים על הרצף האוטיסטי ו/או לילדים עם מוגבלות שכלית(
2 . הציגו מטרה אותה תרצו להשיג באמצעות הוראת האסטרטגיה
3 . תארו את האוכלוסייה לה מיועדת האסטרטגיה אפיונים מרכזיים שבהמשך יהיו חלק מהשיקולים בתהליך התכנון וההעברה( אם מדובר באותה אוכלוסיה בשתי האסטרטגיות אין – צורך לכתוב סעיף זה פעמיים.
4 . תארו בקצרה את האסטרטגיה 5 . הסבירו חמישה שיקולים הקשורים בתכנון ובהוראת האסטרטגיה, יש להסביר ולהציג שיקולים מנומקים לאור המטרות ואפיוני האוכלוסייה. )ניתן למשל להתייחס למפה הקוגניטיבית ולאפיוני האוכלוסייה( ציינו אזכורים התומכים בשיקולים ובהסבר )שם משפחה ושנה של כותבי – המאמרים עליהם התבססתם(
6 . הציגו את הליך העברת האסטרטגיה 7 . כיצד יבוא לידי ביטוי תיווך למשמעות ותיווך מעבר ל…
בהוראת האסטרטגיה )בהתחשב באוכלוסייה ובמטרה(
8 . ציינו מה השלבים אותם עוברת המורה בתכנון האסטרטגיה בהקשר לאוכלוסייה שבחרתן 9 . רשימת מקורות, לפחות שלושה מקורות, יש לכתוב את המקורות על פי כללי הציטוט המקובלים ) 4% .)  הוסיפו בנספחים חומרים הקשורים בהקניית האסטרטגיה )למשל טקסטים לקריאה, דפי פעילות( עבודת סיכום במסגרת הקורס אסטרטגיות הוראה
1 .      מהספרות המחקרית עולה, כי במהלך עבודה עם ילדים אוטיסטיים עלולים לעלות מספר קשיים, מאחר והם מבטאים חסכים בשפה כולל אקולליה, מיעוט פעילויות ספונטניות כדוגמת התנהגות משחק ורצון אובססיבי לחזרתיות ושימור של אותו הדבר. הדבר עלול להקשות על עבודתם של עובדי הוראה, מאחר ומאפיינים אלו בקרב ילדים אוטיסטים הנם ביטויים לקשיי תקשורת והסתגלות.
ניתן להתגבר על קשיים אלו באמצעות יישומן של אסטרטגיות הוראה מתאימות ובאמצעות שילוב עם מערכת החינוך הרגילה (וורד ואיביזו, 2008 ; כהן, 1995 ; Hallahan, Kauffman & Pullen, 2006).
2.      מטרת אסטרטגיות ההוראה אותה אנו מעוניינות להשיג באמצעות הפעילות הנה להקנות להם מיומנויות תקשורתיות באופן המאפשר לילדים אוטיסטים להתמודד ברמה מסוימת עם הקשיים אותם הם חווים.
3.      אוכלוסיית היעד המתוארת הנה האוכלוסייה לה מיועדות 2 האסטרטגיות – מדובר בילדים אוטיסטים בעלי תפקוד גבוה בגילאי בית ספר יסודי (כיתות ד' – ה) הלומדים במסגרת החינוך המשולב. אמנם תלמידים אלו מאופיינים בקשיים חברתיים והספרות מכירה בכך. עם זאת, יתכן וכל תלמיד ותלמיד מאופיין בכישרון ייחודי ומיומנות בתחום המתמטיקה, המוזיקה או הציור. לאוכלוסייה הנמצאת במסגרת תוכנית חינוך מיוחד המשולב עם החינוך הרגיל, סביר כי המיומנות החברתית גבוהה יותר לעומת תלמידים אוטיסטים הנמצאים במסגרת החינוך המיוחד שאינו משולב עם החינוך הרגיל. בנוסף, כישוריהם המילוליים והתקשורתיים יהיו גבוהים יותר.
למעשה, אסטרטגיות הלמידה בהן בחרנו מיועדות לאוכלוסייה מסוג זה.
4 .      אסטרטגיית ההוראה תמומש באמצעות סיפור כיצירת אומנות המייצגת אסטרטגיית –