עבודת סיכום במסגרת הקורס "אסטרטגיות הוראה" - תכנון פעילות לחינוך מיוחד - ילדים אוטיסטים

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 3590
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

בס"ד עבודת סיכום בקורס "אסטרטגיות הוראה" קושי העולה בעבודה עם ילדים על הרצף האוטיסטי- הסיפור: בהעברת הקושי העיקרי של הילד לו העברנו את הסיפור והפעילות הנלווית היה קושי בגמישות בפתרון בעיות. אותו הילד מתקשה למצוא דרך לפתירת בעיות שונות בחייו. אותן בעיות שעבור ילדים אחרים הן כלל לא מהוות כאתגר, עבורו הן משימה של ממש.
….
כרטיסי ניווט:
הקושי אותו ראינו אצל הילד היה קושי בכל דבר המצריך התארגנות כלשהי, בייחוד  עשייה של רצף פעולות. הילד מתקשה בהבנת הסדר שקובע את רצף הפעולות, הוא עלול לבלבל את הסדר, ובכך הוא מקשה על עצמו וגורם לפעולות פשוטות ויומיומיות … המטרה אותה אנו רוצות להשיג באמצעות הוראת האסטרטגיה- סיפור:
לסייע לילד להתמודד עם אתגרים ובעיות צפויים ובלתי צפויים. לפתח אצלו את הגמישות למנעד הרחב שאפשר למצוא לכל בעיה שמגיעה ובכך לסייע לו בעיקר בהתמודדות עם הקשיים אותם הוא חווה עם בני גילו. כרטיסי ניווט: לסייע לילד להתיידד עם הפעולות הדורשות ממנו התארגנות. לפתח אצלו את הבנת חשיבות השמירה על סדר הפעולות לפי הרצף ולפי הזמנים בהם הוא נדרש לעמוד. בדגש, על סיוע בהצלחת התארגנות הבוקר. האוכלוסייה לה מיועדות שתי הפעילויות- תלמידים עם אוטיזם בתפקוד גבוה- אוטיזם בתפקוד גבוה הוא תיאור מצבם של אנשים בעלי מאפיינים אוטיסטים המסוגלים לתפקד בחברה, באופן כמעט נורמלי (ויקיפדיה). אוטיסטים בתפקוד גבוה יצליחו לרוב להסתדר בחיים וחומרת הסימפטומים שלהם תהיה פחותה משאר האוטיסטים. אצל תלמידים אוטיסטים נוכל לצפות ביכולות ייחודיות כמו זיכרון יוצא דופן, יכולות מתמטיות, יכולות מוזיקליות, יכולות ציור, ראייה מרחבית טובה. יש לציין שלכל תלמיד יש את המאפיינים שלו וכל אחד שונה מאוד ממשנהו.
בהיבט החברתי, נראה שלתלמידים בעלי אוטיזם יש קשיים רבים והם אף נקראו בספרות "ילדי הבועה". הקשיים החברתיים מתבטאים בניתוק, מופנמות, סירבול בקשרים, קושי בהבנת קודים חברתיים והבנת גסטו'ת (מחוות). ….. חמישה שיקולים הקשורים בתכנון ובהוראת האסטרטגיה- סיפור:
סיפור ולצידו פעילות- כדי שהתלמיד יפנים את המסר, חילקנו את השיעור לסיפור ולפעילות, שהם דומים אך שונים. הסיפור והפעילות מבוססים שניהם על מסר אחד …..