יחסים בינלאומיים - עצמה והשפעה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2016
מספר מילים 4063
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

המחלקה למדעי המדינה עוצמה והשפעה – מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006
שם הקורס: מבוא ליחסים בינלאומיים מס' הקורס: 71-104-69/76
תאריך הגשה: 10.06.2016
  תוכן עניינים
מבוא
–…
1
פרק תיאורטי .
2
פרק היסטורי .
3
פרק יישומי .
4-9
פרק סיכום ומסקנות –
10 רשימה ביבליוגרפית
11-12
מבוא                                                                                                                                                                       השימוש במונח עוצמה מרכזי וחשוב בחקר הפוליטיקה במערכת הבין לאומית. המערכת הבין לאומית מורכבת משחקנים חזקים וחלשים יותר וכיוון שהמערכת היא אנרכית יש הבדלים בצורת הפעלת העוצמה . יש הטוענים כי בעימותים המודרניים מוצאות עצמן מדינות לאום יותר ויותר לא מול מדינות לאום אחרות, אלא מול ארגונים לא מדינתיים. אלה הם עימותים א-סימטריים שבהם יש פער רחב ביחסי העוצמה בין      השחקן המדינתי ובין השחקן הלא מדינתי. דפוס היחסים בין השחקנים מושפע בעיקר מגודל עוצמתן. מדינת ישראל מתמודדת עם שחקנים שונים במערכת הבין לאומית הכוללים לעיתים שחקנים לא – מדינתיים. במלחמת לבנון השנייה בשנת 2006 ישראל מתמודדת מול ארגון לא מדינתי , ארגון הטרור "חיזבאללה". מחקר זה יתבסס על מאמרו של שמואל צבאג. במחקר זה נדון בהשוואת מרכיבי העוצמה השונים בין השחקן המדינתי ישראל לבין ארגון הטרור חיזבאללה, בדרכי פעולתם והשפעתם על דפוס היחסים בניהם.                   מטרת המחקר :                                                                                                                                             מחקר זה בוחן אילו מרכיבי עוצמה מסייעים לחיזבאללה במאבק מול ישראל ולהפך במלחמת לבנון השנייה בשנת 2006 והשפעתם על דפוס היחסים בניהם תוך התייחסות לדרכי הפעולה בהם נקטו שני הצדדים כדי להשיג את מטרותיהם. שאלת המחקר :                                                                                                                                              כיצד השפיעו יחסי העוצמה שבין מדינת ישראל לחיזבאללה על דפוס היחסים במלחמת לבנון השנייה 2006 ? השערת המחקר :                                                                                                                                              ככל שביחסי העוצמה בין הצדדים נהנתה מדינת ישראל מעוצמה שהתבססה על מרכיבים של כפייה וכוח צבאי ומנגד נהנה ארגון חיזבאללה ממרכיבי עוצמה חומרית ופסיכולוגית , כך נהגה דפוס היחסים בין הצדדים לנוע מיחסי כפייה ליחסים של כוח כפי שבא לידי ביטוי בפעולות שנקטו הצדדים במהלך המלחמה .                      משתנים :                                                                                                                                                  המשתנה התלוי הוא דפוס יחסים ,                                                                                                                      המשתנה הבלתי תלוי הוא עוצמה .                                                                                                                      שיטת המחקר :                                                                                                                                             מחקר זה יתבסס על ניתוח תוכן איכותני . ניתוח מקרה בוחן על בסיס גישות מושגים מתחום היחסים הבינלאומיים המתבססים על פרדיגמת הריאליזם. שימוש במקורות משניים: ספרים , מאמרים , אינטרנט .
1
רקע תיאורטי                                          השימוש במונח עוצמה נפוץ ומרכזי מאוד בחיי היומיום ובמיוחד ביחסים הבינלאומיים. המערכת הבינ"ל מורכבת משחקנים חזקים וחלשים יותר וכיוון שהעוצמה נגזרת מגישת הריאליזם (גישה המדגישה אנרכיה), אין גוף או ריבון שיארגן את המערכת. נוצר מצב שאין על מי לסמוך חוץ מעל עצמך. מכאן, האינטרס העליון של מדינה במערכת האנרכית הוא לשרוד ולהשיג עוצמה. (קגלי, ויטקופף, 2002; 27-33).                               ע"פ מאמרו של ד"ר צבאג, עוצמה היא היכולת של מדינה להשפיע על מדינה אחרת לעשות כרצונה.
ישנם הבדלים בצורת הפעלת העוצמה בין מדינה לבין שחקנים אחרים במערכת הבינ"ל וישנם מספר סוגי עוצמות.
אנו נתמקד בעיקר בעוצמה הקשה ובעוצמה הרכה. עוצמות אלו מורכבות ממדדים שונים, כמו: כוח צבאי , כלכלה, משאבים טבעיים.. דברים שיותר מאפיינים עוצמה קשה.
מנגד, עוצמה רכה שמבוססת על מדדים של תקשורת, דימוי בעיני אחרים ועוד. לעוצמה יש מספר מרכיבים:
יכולת פיזית כוחנית, יכולת כלכלית חומרית ויכולת פסיכולוגית נורמטיבית (צבאג,1997;
1 3-14) .                                                                                   הוצאת העוצמה לפועל תלויה ב2 גורמים: יכולת ונכונות . לא מספיק שאתה חזק ובעל עוצמה , צריך גם רצון –