סמנריון השפעת תרבות על גירושים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 4784
מספר מקורות 40

תקציר העבודה

בעבודה זו, בחרתי לחקור על השפעת התרבות על גירושים בחברה מסורתית ובחברה מערבית, כאשר השאלה בה בחרתי להתמקד היא באיזה אופן מושפע שיעור הגירושים בחברה בתרבות מערבית לעומת התרבות המסורתית?
נישואין הם ברית בין 2 בני זוג שבוחרים לחיות את חייהם יחדיו ולאחד את התא המשפחתי. כמו לכל דבר בחיים, תרבות משפיעה גם על אופן הנישואים ועל ההחלטה אם וכיצד לסיימם (Viitanen,
2 013).
אמונות דתיות, מודרניזציה, חברות בעלות אופי אינדיבידואלי או קולקטיבי משפיעות על בני הזוג בניהול מערכת יחסיהם ובהחלטה האם לסיימה ברגע שצץ משבר ביחסים.
עפ"י מחקרים רבים, נראית מגמה ברורה של עלייה בשיעור הגירושים. נכון שרוב הזינוק נצפה בחברות תעשייתיות מתקדמות, בהן התרבות נוטה יותר לאינדיבידואליות (Toth & Kemmelmeier, 2009) , אך ממחקרים רבים שקראתי קיימת גם מגמת עלייה בחברות שנחשבות יותר מסורתיות שבהן גירושים בעבר היו דבר בלתי מתקבל על הדעת הסיבות לעלייה בשיעור הגירושין שונות ומגוונות. חלק מהחוקרים טוענים ומתמקדים בתפקיד חוקי הגירושים המתירנים של התקופה האחרונה לעלייה בשיעור הגירושים       (Furtado et al. , 2011). לעומתם, חוקרים אחרים בוחרים דווקא להתמקד בצד התרבותי ובערכים של כל תרבות כמשפיעים או לא משפיעים על ההחלטה לסיים את הנישואים.
תרבות מועברת מהורים לילדיהם , אך ילדים סופגים גם תרבות מקבוצת השווים, מהחברה בה הם חיים, מהטלוויזה וכו', לעיתים האמונות שספגו בבתיהם משתנות, ואותם ילדים גדלים למבוגרים עם דעות משל עצמם וגישה מתירנית יותר ממה שהתחנכו עליה (Furtado et al. , 2011).
בעשורים האחרונים החלה להתפתח תופעה שחוקרים רבים בוחרים להתייחס אליה כ " תרבות גירושים". תרבות זו מגדירה מחדש את המשמעות של נישואים וגירושים. מבחינת תרבות זו, גירושים הם דרך מפלט לאחד מבני הזוג, או לעיתים לשניהם, לעבר הגשה עצמית ומימוש עצמי (Hacstaff,
1 993). את שאלת המחקר אבחן במחקר איכותני תיאורטי- תיאורי בו אסקור את מיטב המקורות שמצאתי, אנמק ואדגים את הטענות שאעלה תוך הגעה למסקנות. השערת מחקר שלי היא ככל שחברה היא יותר מערבית שיעור הגירושים בה עולה, וככל שהחברה יותר מסורתית שיעור הגירושים יורד.
על מנת לענות על שאלת המחקר, אבדוק את שיעור הגירושים והסיבות בתרבות האמריקאית, תרבות מערבית ומתירנית, לעומת התרבות הערבית (האסלאם) שהיא תרבות מסורתית. לפני כן, אציג סקירת ספרות בה אסביר מהי תרבות וכיצד תרבות וגירושים קשורים זה לזו, אם בכלל.