עבודה סמינריונית בנושא שיגור מונחה של תרופות (Targeted drug delivery).

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 96
שנת הגשה 2016
מספר מילים 2271
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

Targeted Drug Delivery מבוא:
תהליך הובלת תרופות לאברי המטרה מהווה עקב אכילס בתהליך פיתוח וייצור התרופות זאת מאחר ויש צורך לוודא שהתרופה אכן תגיע לאיבר המטרה במצב ובריכוז הנדרש ללא שעברה תהליכי עיבוד כל שהם במהלך המסלול אשר פוגעים ביעילותה.
רוב התרופות ניטלות כיום דרך הפה או דרך הוריד כך שהתרופה מופצת בכל מחזור הדם אך בפועל רק חלק קטן מהתרופה מגיע בסופו של דבר לאיבר המטרה.
הספציפיות של תרופה לאיבר אליו היא מיועדת בד"כ נמוכה מאוד כך שסביר להניח שבדרך אל היעד תיספג גם באברים אחרים ותיצור שם תופעות לוואי שאינן רצויות. מסיבות כאלה תרופות רבות לא עברו את השלב בו הם הוכיחו יעילות פרמקולוגית ביצור החי על אף הניסיונות המעבדתיים המוצלחים.
בכדי להבין את הקושי שעומד בפני החוקר ביצירת התרופה מבחינת הספיגה ברקמה יש צורך להציג את ארבעת האופנים בהם תרופות עוברות בין המדורים ברקמות השונות מרגע כניסתן לגוף ועד ליציאתן:
1.      דיפוזיה פסיבית: התרופה עוברת עם מפל הריכוזים ללא השקעת אנרגיה. אין צורך בהתאמה מבנית של המולקולה. כאשר התרופות הליפופיליות חודרות דרך הממברנה, וההידרופיליות חודרות דרך תעלות מים.
2.      דיפוזיה מואצת: התרופה עוברת עם מפל הריכוזים ללא השקעת אנרגיה. יש צורך בהתאמה מבנית של המולקולה מאחר ויש שימוש בנשאים ממברנליים.
3.      מעבר אקטיבי: התרופה עוברת בניגוד למפל הריכוזים באמצעות נשאים ממברנליים המשתמשים באנרגיה לצורך פעילותם.
4.      אנדוציטוזה: התרופה עוברת בניגוד למפל הריכוזים באמצעות קישור לאתרים שע"ג הממברנה בהם קיימים חלבונים המעודדים אנדוטיצוזיות.
איור 1:
ארבעת מנגנוני חדירה של תרופות. A – דיפוזיה פסיבית. B – דיפוזיה מואצת. C – מעבר אקטיבי. D – אנדוציטוזה.
רוב התרופות עוברות באמצעות דיפוזיה פסיבית, ולכן עליהן להיות מסיסות הן בסביבה המימית והן בסביבה השומנית (כלומר, פולריות בכדי לעבור בסביבה המימית, וא-פולריות בכדי לעבור בסביבה השומנית), תכונה זו מחייבת את התרופה להיות מולקולה שהינה חומצה חלשה או בסיס חלש.
התרופות שאינן חומצה חלשה או בסיס חלש חייבות לענות על שאר הקריטריונים הנזכרים, כלומר, להיות מותאמות מבחינה מבנית לרצפטור תאי מסויים – דבר ההופך את תהליך יצור התרופה למורכב עשרת מונים.
Targeted drug delivery מוגדרת כשיטה או תהליך בו מכווינים את התרופה אל היעד תוך ייעול האינטראקציה שלה עם אתר המטרה, כך שניתן לשלוט בזמן ובעיתוי פעולתה.
באופן עקרוני, זהו תהליך העשוי להשפיע על הפרמקוקינטיקה ולא על הפרמקודינמיקה של התרופה.
….