מעורבות מול התערבות הורים בגן הילדים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 14874
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

המורה כחוקר (סמינריון) מעורבות מול התערבות הורים בגן הילדים      שנה"ל תשע"ו, אוגוסט 2016
תוכן עניינים:
הקדמה. 4
מבוא. 5
פרק א' /סקירה ספרותית. 6
1 .1 מעורבות או התערבות?. 6
1 .2 קשר ההורים עם צוות הגן 7
1 .3 גישות שונות ביחסי הורים וגננות. 7
1 .4 מעורבות הורים חיובית ככלי לקידום הילד. 8
1 .5 קונפליקטים ביחסי גננות –הורים במציאות הישראלית. 10
1 .6 תפיסת הגננת את מעורבות ההורים.. 11
1 .7 ציפיות ההורים מהגננות ומהגן 12
1 .8 מודלים מיושמים במדינות שונות. 14
פרק ב'/ מתודולוגיה. 15
2 .1 סוג המחקר. 15
2 .2 משתתפות. 15
2 .3 כלי המחקר. 15
2 .4 הליך המחקר. 16
2 .5 אתיקה במחקר. 16
פרק ג' /ניתוח ממצאים.. 17
3 .1 סוגי למידה- איזו למידה מקדמת הגננת בגן שלה. 17
3 .2 חשיבות הקשר עם ההורים.. 18
3 .3 סוגי מעורבות של הורים.. 19
3 .3.1 יוזמת הקשר. 19
3 .3.2 שיתוף הפעולה של ההורים בתוך הקשר שמחזק למידה. 19
3 .4 סוגי הקשר עם ההורים בגן 21
פרק ד' /דיון ומסקנות. 23
סיכום..
5 ביבליוגרפיה. 26
נספחים/ תמלול הראיונות. 29
הקדמה המחקר הנוכחי עוסק בשאלה כיצד תופסות גננות רמות שיתוף ומעורבות של הורים בתהליכי החינוך בגן.
במחקר השתתפו ארבע גננות, שלוש מהן מהמגזר הממלכתי-דתי ואחת מהמגזר הממלכתי, שרואינו ראיונות מובנים למחצה. מן הממצאים עולה כי למרות החשיבות הרבה שנודעת לשיתופם של ההורים בתהליכים החינוכיים שעובר הילד בגן הילדים, אין תפישה או מדיניות רשמית אחידה וברורה מהי רמת המעורבות ושיתוף הפעולה הרצויה של ההורים בנעשה בגני הילדים. ההמלצה היא לאמץ מדיניות רשמית בנושא זה. מילות מפתח: מעורבות הורים, למידה משמעותית, הגישה הביהביוריסטית מבוא
החברה הישראלית נמצאת בעיצומו של תהליך שבו ההורים מבקשים לממש את זכותם להשפיע על החינוך הניתן לילדיהם (פרידמן ופישר, 2002). יחסי הגומלין בין ההורים לממסד החינוכי מאופיינים לא פעם בעמימות ובקונפליקט פנימי: קונפליקט זה מהווה מקור לאי הבנה ולקשיים, ובמקרים לא מעטים גם לסכסוכים ולהתנגשויות.
מחקרים מעידים, כי מעורבות ההורים ושיתוף הפעולה בינם לבין המורים בתהליך הלימודי משפרות את הישגי התלמיד ואת התנהגותו . ההורים הם משאב רב עצמה, המציע סיוע מעשי בתחומים מגוונים, שותף פעיל בשטח שמגויס לפי בקשה (גרינבאום ופריד,
2 011; Ginzburg-Block, Manz & McWayne, 2010). המחקר הנוכחי בודק את תפישותיהן של גננות את רמות שיתוף ומעורבות של הורים בתהליכי החינוך בגן. במחקר השתתפו ארבע גננות, שלוש מהן מהמגזר הממלכתי-דתי ואחת מהמגזר הממלכתי, שרואינו ראיונות מובנים למחצה. חשיבותו של המחקר הנוכחי היא בכך שהוא בודק כיצד תופסות גננות המלמדות במגזרים ממלכתי, ממלכתי-דתי וחרדי את רמות השיתוף והמעורבות של הורים בתהליכי החינוך בגן. נערכו אמנם מחקרים כיצד גננות תופסות את שיתוף ההורים (דיין, 2004; בקר, 2009), אך המחקרים הללו לא התמקדו בגננות מהמגזר הממלכתי-דתי והחרדי.