הספר "ישנונים" (לורנצו קרקטרה) בראיהקולנוע

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 6605
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

הספר "ישנונים" (מאת לורנצו קרקטרה) בראי הקולנוע ישנונים- סיפור אוטוביוגרפי של הסופר לורנצו קרקטרה ושל שלושת חבריו. במרכזו חברות עמוקה של ארבעה נערים- שייקס (לורנצו קרקטרה), מייקל סליבן, טומי מרקאנו וג'ון ריילי, בעלי אמון בלתי מסויג זה בזה, שגדלו באחת השכונות הידועות לשמצה בניו-יורק: מטבח השטן.
שכונה זו מתוארת בסיפור כמקום מגונן, דתי ואלים, אנשיה מלוכדים ו"על אף האכזריות, הציע מטבח השטן לילדים שגדלו ברחובותיו, רשת הגנה שרק שכונות מעטות נהנו משכמותה" (לורנצו קרקטרה. ישנונים. 1995. אור יהודה: ספרית מעריב. עמ'
2 8), השכונה שימשה להם בית יותר מדירותיהם הקטנות, שם חוו מכות והשפלות.  דמויות חשובות נוספות מוצגות והן מקדמות עלילה גם בהמשך: המלך בני, מנצ'ו השמן, האב בובי (כומר), קרול מרטינז (חברת ילדות, אהובתו של מייקל בילדותם, ושל ג'ון בבגרותם). נקודת המפנה הינה בקיץ של שנת 1967 (הם בין הגילאים 12-15) בו מתהפך עולמם כאשר מעשה קונדס שמטרתו השגת ארוחת צהריים חינם, באמצעות גניבת נקניקיות, יוצא משליטה ומשנה את גורלם לעד. החבורה גונבת את עגלת הנקניקיות, מאבדת שליטה עליה וזו מדרדרת במדרגות הרכבת התחתית "כטיל הרסני שסחף איתו כל מה שהיה בדרכו…
העגלה והאיש יחד נעצרו כגוש אחד, בחבטה על גבי קיר האריחים של הרכבת התחתית" (שם. עמ' 138). תוצאת מעשה הקונדס הוא הרג אדם. הם נידונים לשנת מאסר במוסד וילקינסון, מוסד לעבריינים צעירים. במוסד זה הם עוברים, על ידי הסוהרים בכלל, ושון נוקס וראלף פרגוסון בפרט, אינוס חוזר ונשנה, התעללויות פיזיות, מיניות, ונפשיות קשות ואלימות , והשפלה בלתי פוסקת.
שנים אחר-כך, מייקל הופך לעו"ד, ג'ון וטומי לרוצחים ושייקס לעיתונאי והוא זה שלבסוף יכתוב את סיפורם. הנקמה נרקמת בעקבות הרצח של שון נוקס על-ידי ג'ון וטומי.
אלו מובאים שוב למשפט, הפעם כגברים,  ולמרבה הפתעתם הפרקליט הוא דווקא מייקל (הוא מבקש את התיק) בו ובכך בעצם מתפקד נגדם. ללא ידיעתם, מוביל מייקל בעזרתו של שייקס ואנשי השכונה, את התיק להמשך הנקמה בכל אלו שפגעו בהם במוסד, באמצעות חוכמת הרחוב שהם רכשו בסמטאות מטבח השטן- האם הצדק יתאפשר?
זאת ועוד… העבודה כוללת:
*הסבר המושג ישנונים *פירוט 2 סצנות קולנועיות מהסרט Sleepers מאת הבמאי Barry Levinson  וניתוחן תוך שימוש במושגים רבים מעולם הקולנוע.
הסצנות הן:
תקרית דוכן הנקניקיות מר פרגסון מוזמן למתן עדות *השוואה מעמיקה בין הסצנה הקולנועית לסצנה הספרותית.
*עמדה אישית לגביי העיבוד הקולנועי של הספר .
– תמונות בצבע של עטיפת הספר וכרזת הסרט בעברית