עקדת יצחק – במקרא, בספרות, באומנות.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 3386
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

"עקדת יצחק" – במקרא, בספרות, באומנות. יחידת לימוד שלמה העוסקת בסיפור המקראי על עקדת יצחק וגלגוליו במקרא וביהדות, בספרות ובאומנות.
היחידה מורכבת מ- 4 שיעורים סה"כ, בני 45 דקות כל שיעור (ניתן לחלק שונה את היחידה לפי הווי הקהל…). כל שיעור כולל מטרת על, מטרות כלליות, חלוקת זמן פנימית של השיעור, סיכום. מבוא
בעבודה זו בחרתי לעסוק ביצחק אבינו, השני מבין אבות האומה.
יצחק הינו האב היחידי שלא עזב את ארץ-ישראל מימיו.
יצחק, הינו בנם הבכור של שרה אימנו ואברהם אבינו,  נולד כשאביו היה בן 100 ואמו בת 90. נועד להיות יורשו וממשיכו של אברהם: "כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע". יצחק גדל בצלו של אב דגול, ומכאן תפקידו העיקרי – כבן הממשיך את המסורת בה החל אביו, אברהם.
נראה שיצחק הוא לא אדם שראוי לקנא בו- הוא בנו של אדם דגול, של יוצר ובורא ומייסד (בורות המים, האמונה באל אחד וההשלכות מכך וכיוצ"ב), ותפקידו של יצחק הוא לשמר את שהחל אביו.
אני מסכימה  עם שטיינזלץ חלק מסוים ממה שיצחק עושה, נעשה על-ידי אחרים או מכוחם של אחרים. מה שהוא עושה לעצמו- נראה כחזרה בלבד, תוך שינויים מעטים מאוד, על מה שעשה אביו.
סיפור העקידה (פרק כב) מתואר מנקודת מבטו של אברהם, בעוד יצחק, צייתן ופסיבי, הוא הנעקד ההולך בשתיקה אחרי אביו, ולמעט שאלה אחת – אין קולו נשמע כלל…
המשך-
שיעור ראשון: הסיפור המקראי מטרת על:  הכרת הסיפור המקראי כבסיס ומצע ליצירות חוץ מקראיות.
מטרות כלליות:
– הכרת הסיפור המקראי –  דרך אומנות הסיפור המקראי – דרך הצגת הדמויות, יצחק ואברהם, במקרא ובעיבוד חוץ מקראי זאת ועוד-
שיעור שני:
"ירושה"  לחיים גורי מטרת על: גלגולו הספרותי של מיתוס העקדה.
מטרות כלליות:
– השיר "ירושה" לחיים גורי – אינטר טקסטואליות לסיפור המקראי והאופן בו הוא חורג ממנו. – הירושה- העקדה כסמל והמופת להקרבת נפש על קידוש ה' זאת ועוד…
שיעור 3-4: ג'יקסו, מליאה, יצירת סיכום יחידה                                                  תתקיים למידה עצמית קבוצתית (פעילות מצורפת) והצגת ממצאים במליאה בשילוב מצגת המורה (מצורפת). נדון ביצירה "פחד יצחק" של דוד פלומה, כיצירה מסכמת יחידה.
פעילות סיכום היחידה – מבוצעת ומוצגת על-ידי התלמידים.