בין ציון לציונות

תקציר העבודה

ממ"ן 14 – בין ציון לציונות 10121
שאלה 1:
אנשי העלייה השנייה ברובם הגדול לא היו בעלי תפיסת עולם סוציאליסטית, הזרם החלוצי מתוך אנשי העלייה השנייה מנה מספר מועט מאוד מתוך הקבוצה הגדולה. יחד עם זאת, מצליחה אותה קבוצה קטנה וסוציאליסטית לתפוס מקום ודעה של רוב והיא זו שתהפוך בסופו של דבר לאליטה המייסדת של החברה הישראלית. חשוב לציין שרוב האנשים בעלייה אלו אנשים שעברו תהליכי השכלה, והיו בעלי מעורבות פוליטית כלשהי, ובעלי זיקה לתרבות היהודית והעברית, לכל אלו תהיה השפעה רבה בהמשך על פעולתם ורעיונותיהם ביישוב היהודי. כמו כן חשוב להזכיר כי מניעי העלייה היו אידיאולוגיים – ציוניים, העולים בעלייה השנייה הגיעו במטרה לממש את עתידם ולהגשים את רעיונותיהם בארץ ישראל. אנשי העלייה השנייה נתקלו בהתיישבותם בארץ ישראל במספר בעיות, לבעיות אלו נמצאו פתרונות שבהמשך אף הפכו לאידיאלים של הזרם החלוצי.
א.      כיבוש העבודה: העולים שהגיעו לארץ ישראל נתקלו בבעיה קשה של פרנסה. במושבות הוותיקות היו מועסקים פועלים ערבים שהיו מיומנים בעבודתם וגם –  שאלה 2:
ספרו של הרצל – "אלטנוילנד" מתאר את החוויה של ראיית הארץ בפער של 20 שנה הרחק מהציוויליזציה על ידי 3 דמויות שנתקעו על אי בלב ים למשך כל אותה תקופה. התמונה אותה מתאר הרצל בספרו היא מראה שבו כל השדות השוממים התמלאו בגנים ובבניינים והשממה חלפה מן האזור. המושבות מילאו את הארץ בכל טוב. הרצל בעצם בספרו נתן את חזונו על נראות הארץ בעוד ככה וככה שנים, על התפתחות הארץ ברובד החברתי, האנושי, הכלכלי, וכדומה. חזונו אף לחלק ממבקריו ( דוגמת אחד העם ) היה דמיוני ולא מציאותי.
הרצל תיאר חברה שיוונית וקוסמופוליטית שמוסדות התרבות והמדע שלה לא מתעסקים רק בנושאים בעלי אופי דתי אלא גם בנושאים כלליים ואנושיים. הרצל מתאר חברה שהתפתחה ונראית כמו העתק של חברה אירופאית מתקדמת ומשכילה, חברה מפותחת שהוקמה בארץ.
הקמת "בצלאל" בירושלים הצדיקה את חזונו שכן נבנתה היא בסגנון אומנותי ארצישראלי חדש. והעיר ירושלים פרחה והחלו להגיע אליה תיירים ומדינאים, והוקם בית חולים, ועלו אלפים יהודים להתגורר בעיר …
שאלה 3:
א.     מערכת היחסים שהתקיימה בין האוכלוסייה הערבית לאוכלוסייה היהודית לפני שהחלה ההתיישבות הציונית הייתה מערכת שאומנם כן הייתה מתוחה מכיוון שהשאיפה הציונית הייתה מנוגדת לרצונם של האנשים שישבו בארץ אך עדיין שררה אידיליה מסוימת בין הצדדים. החיים היו חיי שיתוף פעולה ברוב תחומי החיים. כבר בראשית ההתיישבות החלו חיכוכים והתנגשויות בין הצדדים על רקע של אינטרסים מנוגדים. לדוגמא: היהודים הופלו לרעה בארץ ישראל בשל נחיתותם ההיסטורית בעיני המוסלמים וכזרים. בין המתיישבים הערבים לפלחים הערבים היה מאבק על האדמות. בין הצדדים שררו רגשות של בוז והתנשאות הדדיים, וכ"ו. חשוב לציין כי –