עבודה בשיטות מחקר, נושא שנחקר: האם פעילות גופנית מעלה את התקווה, עבודה מאוד מושקעת כוללת מאמרים שפירשתי מאנגלית ותוצאות משאלונים שחולקו

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1403

תקציר העבודה

מבוא
כחלק מתהליך המודרניזציה עולה המודעות בקרב הציבור, בהמון תחומים. כחלק מהם עולה המודעות לביצוע פעילות גופנית. פעילות גופנית גורמת להתרחשות תהליכים פיזיולוגיים שונים בגופינו , מעלה את תחושת שביעות הרצון ומשפיעה על תקווה. תקווה היא הרצון שתתגשם דבר מה.
תקווה כבר זמן רב נחשבת כמדד חשוב של רווחה, במיוחד בקרב אנשים החווים מצוקה או שחיים בתנאים מחפירים. היעדר תקווה ידוע כמנבא של סימפטומים פסיכולוגיים כולל תסמיני חרדה, דכאון , ואת הסיכון להתאבדות. תקווה מתוארת כקוגניציות חיוביות לגבי ציפיות של יחיד, וליכולת להשיג מטרות חשובות בחיים. היא מורכבת מחשיבת מסלולים ממוקדי מטרה, ויצירת אסטרטגיות להשגת יעדים Bernardo A. B. I. & Estrellado A. F. , 2014)) התקווה היא חשיבה הקשורה לעתיד של הפרט, הכוללת את התפיסות שלו, את היכולת להגדיר מטרות ברורות, לתכנן נתיבים כדי להשיג את המטרות, ואת המוטיבציה שלו להשתמש בנתיבים אלה כדי להשיג את המטרות (, et al , 2015   Oles S.K.). אנשים בעלי רמות גבוהות של תקווה עלולים להיתקל ביותר רגש חיובי, פחות מתח ואפקט שלילי כאשר הם מתמודדים עם מכשולים במרדף אחר מטרותיהם. אדם עם רמות גבוהות של תקווה נוטה לייצר יותר אסטרטגיות למען השגת המטרות שלו (Gustafsson, et al 2013). סכיזופרניה היא בדרך כלל מחלה נפשית כרונית מתישה, ויכולה להיות מזוהה עם תחושות של חוסר תקווה. הפעלת החולה יוצרת היענות לטיפול תרופתי, בריאות גופנית ונפשית טובים יותר, גורמת לשיעורי החלמה גבוהים יותר , והפחתת הסימפטומים,et al, 2015)  Oles S.K. ).
עדויות אמפיריות מוכיחות כי תפיסות של ערך עצמי ותקווה חוזים אינדיקטורים של התפתחות חיובית אצל אנשים צעירים. באופן ספציפי, ערך עצמי מזוהה עם רמות נמוכות יותר של דיכאון, ורמות גבוהות יותר של עליזות, . (McDavid , et al , 2015) תוכנית ביתית מאוזנת, שכוללת עבודה על שיפור רמת התקווה, מראה שיפור במצבם של חולי סרטן וניצולי סרטן, ובאופן ספציפי שיפור משמעותי בהיבט האושר, רמת העייפות, גמישות כללית ושמחת חיים. (Feldmana D.B. & Sillsb J.R. 2013).
השתתפות בפעילות ספורטיבית יכולה להיות מתגמלת מאוד ומעשירת חוויות עבור ספורטאים רבים. אנשים אשר מבצעים פעילות גופנית יכולים להרגיש מתוגמלים בקידום הבריאות, הטבות בריאות הנפש, כולל הפחתת סיכון למחלות כרוניות( למשל מחלות לב וכלי דם ). פעילות גופנית עוזרת לסיוע על שמירה על המשקל, שיפור מצב הרוח, והקלה על דיכאון וחרדה. בנוסף פעילות גופנית מעלה תקווה.
ישנו קשר שלילי בין תקווה ושחיקה בספורטאים. אינדיבידואלים בעלי רמות גבוהות של תקווה יחוו פחות לחץ וכתוצאה מכך גם פחות שחיקה. לכן נמצא כי יש להעצים את התקווה של ספורטאים מה שמחזק את הקשר בין תקווה לספורט(Gustafsson, et al 2013)..
נבחן התועלת של פעילות גופנית בשיפור איכות החיים של חולי סרטן. הראיות מוכיחות שיפורים עקביים ביכולת גופנית, סיבולת שרירית, גמישות, עייפות, תופעות לוואי לטיפול, תחושה של שליטה, חרדה, דכאון, הערכה עצמית וסיפוק עם החיים (Courneya K.S. , et al ,
2 003) . מבחינה היסטורית חינוך לבריאות נחשב תמיד כדרך לאיזון ההתנהגות אשר מביאה לתחלואה בלב ובכלי דם  (Feldmana D.B. & Sillsb J.R. , 2013).
אנו משערים כי אנשים שיבצעו פעילות גופנית ידווחו על רמות גבוהות יותר של תקווה מאשר אנשים שלא יבצעו פעילות גופנית. לצורך בדיקת ההשערה ניקח שתי קבוצות סטודנטים, קבוצת ניסוי  שתתבקש לבצע פעילות גופנית ולאחר מכן תענה על שאלון המודד תקווה. בנוסף ניקח קבוצת ביקורת אשר לא תתבקש לבצע פעילות גופנית ותמלא את אותו השאלון המודד תקווה. לאחר מכן נבדוק האם השערתנו אוששה.