סמינריון בחשבונאות פיננסית- גבולות הדיווח הכספי וכיצד להרחיבן

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 7812
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

תקציר מנהלים המאמר עליו מתבססת עבודתנו הסמינריונית הוא: "The Boundaries Of Financial Reporting and How to Extend Them"  BY BARUCH LEV AND PAUL ZAROWIN (1999). מאמר זה חוקר את תועלת המידע הכספי למשקיעים בהשוואה לסך המידע בשוק.
המחקר מתעד בתחילתו ירידה שיטתית בתועלת המידע הפיננסי למשקיעים במהלך השנים     
1 977-1996, כפי שמתגלה ע"י הקשר ההולך ונחלש בין נתונים חשבונאיים לנתוני שווי שוק שונים. המחקר מזהה ומוכיח אמפירית שהסיבה העיקרית לירידה בתועלת המידע הכספי מקורה בשיעור הגובר של השינויים העסקיים, וטיפול חשבונאי לקוי שאינו משקף נאמנה את המציאות.
כותבי המאמר בוחרים בשלב האחרון להתמקד בהשקעות בלתי מוחשיות, המהוות מניע מרכזי לשינויים עסקיים. הדגמה להשלכות השליליות של הטיפול החשבונאי בבלתי מוחשיים נעשית ע"י תיעוד קשר שלילי בין שינויים בהוצאות מו"פ במהלך תקופה, לבין תועלת המידע הפיננסי.
בעבודה זו ערכנו רפלקציה מלאה לשאלות המחקר שהועלו במאמר. ביצענו את אותו תהליך מתודי ואמפירי שביצעו החוקרים במאמר, תוך התבססות על נתוני חברות הנכללות במדד ת"א 100 לאורך השנים 2002-201. בחרנו להוריד מהמדגם חברות דואליות ובנקים מאחר ומבנה הדוחות שלהן שונה במקצת ועלול להשפיע על התוצאות , כך שסה"כ דגמנו 60 חברות ממדד ת"א 100, במדגם המכיל כ-5,184 נתונים.
בעבודתנו גילינו , בין היתר, כי בשוק הישראלי יש גידול ברמת ובתכיפות השינויים העסקיים בפירמות, בייחוד בשנים האחרונות של המדגם. בנוסף, הצלחנו להוכיח כי הסיבה המרכזית לאינפורמטיביות הנמוכה של המידע הכספי הינה רמת השינוי העסקי בשוק הישראלי.  לבסוף, לא מצאנו קשר בין הגידול בהשקעות מו"פ אשר כאמור הוא אחד הגורמים לגידול בשינוי עסקי לבין הירידה בתועלת המידע הפיננסי.
לסיכום, אנו תקווה שעבודה זו תסייע לגבש תובנות לגבי המשק הישראלי ומחקרים עתידיים בנושא.